vineri, 24 august 2018

Mitul Bisericii Unice

                                                                                


Este un fapt cunoscut că unele culte creștine istorice, în special Biserica Ortodoxă, promovează intens pe anumite canale ideea că există o singura biserică creștină  inființată de Isus Hristos aceasta fiind Biserica Ortodoxă . Pe de altă parte catolicii pretindeau și ei într-o vreme că biserica lor e  singura biserică adevărată. 
Această afirmatie implică automat supoziția că celelalte biserici creștine nu ar fi cu adevărat creștine.....
Cu siguranță mulți râvnesc la titlul de "singura biserică adevarată" dar s-ar putea dovedi reală o astfel de afirmație ? Ce biserică a inființat Isus Hristos ?
 În primul rând așa cum reiese clar atât din textul Scripturii cât și din scrierile istoricilor consacrați biserica inființată de Isus Hristos sa numit  simplu Biserica Creștină (Primară sau Apostolică) și nu Biserica Ortodoxă și nici Biserica Catolică .
 În ce privește afirmația că Biserica creștină ar fi una singură  aceasta a fost adevarată în momentul consemnării ei în Evanghelie (sec. I), însă începând cu secolul IV situația sa schimbat , au apărut primele diviziuni oficiale când bisericile orientale (copți , armeni) sau separat de biserica catolică.  Apoi schisma din anul 1054 când Biserica Catolică sa împărțit în două părți, cea din răsărit luîndu-și numele de Biserica Ortodoxâ , urmată de  reforma protestantă din secolul XV care a creat noi divizari și formarea de noi culte creștine in Europa și nu numai.
 Un text invocat ca argument de susținătorii teoriei că ar există o singură Biserică a lui Isus Hristos este Matei 16:18 „Tu eşti Petru şi pe aceastã stâncã voi zidi Biserica Mea şi porţile Locuinţei Morţilor nu o vor birui.” Este adevarăt textul Scripturii vorbește de Biserica Mea (la singular)  însa afirmația aceasta se referă la biserică ca trup spiritual  al lui Hristos după cum reiese clar din textul Scripturii și nu la o instituție religioasă .
 Isus spune în Matei 18: 20 „Căci acolo unde sînt doi sau trei adunaţi în Numele Meu, sînt şi Eu în mijlocul lor.” 
  Efeseni 1:22-23  "El I-a pus totul sub picioare, şi L-a dat căpetenie peste toate lucrurile, Bisericii, care este trupul Lui, plinătatea Celui ce împlineşte totul în toţi".
 Ce spune Scriptura despre Biserică ca trup spiritual a lui Hristos ? 
 Acest trup spiritual este format din oameni care și-au dedicat viața lui Hristos : Coloseni 1:18-24  1Corinteni12:1-14 ; Romani 12:5  etc.
 Pentru a se ajunge la unitatea în Hristos cei ce formează “trupul lui Hristos“, s-au despărțit de lume (1 Corinteni12:1; Coloseni 1:18-24; Efeseni 2:11-16), au experimentat înnoirea vieții (Ioan 3:3-8) și traiesc sub caluazirea  Cuvântul Scripturii și Duhul Sfânt (Ioan 15:1-11).

În primele trei secole nu a existat o singura biserică creștină cu o conducere centralizată ci o multitudine de biserici locale autonome împrăștiate pe cele trei continente Asia, Africa, Europa . Între aceste biserici  existând deseori divergențe datorită diferențelor de interpretare a dogmei creștine. Lucrurile au început să se schimbe în momentul în care împaratul Constantin cel Mare a legalizat creștinismul în anul 313 și a decis să unească comunitațile creștine dispersate într-o singură biserică sub o conducere centralizată  unică. Primul pas spre unificare bisericilor creștine divizate la acea dată a fost convocarea unor concilii ecumenice care să rezolve diferendele doctrinare între biserici .

Când a apărut biserica ortodoxa si cea catolica ,oficial ? 
Toate cultele religioase se identifică cu o doctrină proprie . Doctrina bisericii catolice a început să fie conturată odată cu sinoadele ecumenice inițiate de împaratul Constantin începand cu secolul IV.
 În această perioada Biserica Creștina a trecut prin transformari radicale trecandu-se de la creștinismul primar la forma de religie de stat a Imperiului Roman și primind oficial titulatura de Biserica Catolică adică universală (dupa unii istorici "Catolică Ortodoxă"). 
Dupa anul 325 au început să se întruneasca conciiile ecumenice care au stabilit doctrina bisericii oficiale. În aceste concilii (sinoade) aveau loc deseori confruntări dure între episcopii care reprezentau diferitele biserici locale fiecare dorind să-și impună propriile convingeri.

Elementele care definesc  doctrina ortodoxă precum cultul sfinților, al icoanelor , cultul fecioarei Maria au apărut și sau legiferat în această perioadă. Astfel  Conciliul de la Efes, în anul  431 adoptă titlul de „Născătoare de Dumnezeu” (gr. Theotokos) pentru Maria din Nazaret. Alte câteva noi aparitii : Anul 375 – Inchinarea la sfinți, moaște  și la îngeri ; Anul 431 – Maria este proclamată divina;  
(sursa :Loraine Boettner, Roman Catolicism). 
Din momentul în care Biserica catolică a fost  declarată religie unică a Imperiului Roman în anul 380, religia catolică a devenit obligatorie pentru toti  . In perioada Evului Mediu (300-1500) Biserica oficială (fiind in unitate cu statul) și-a impus dogma tuturor  locuitorilor ,cei care se abătea de la dogmele bisericii erau torturați, închiși sau uciși ,practici total străine de învățătura lui Hristos și al apostolilor .
 
Biserica oficială a pretins că își are originea în Biserica din primul secol, istoria creștinismului fiind rescrisă de mai multe ori în funcție de ideologia care era la putere (Philip Schaff -History of church) .
 După schizma din anul 1054, fiecare din cele doua biserici s-a proclamat ca fiind "singura biserică adevărată" . Aceasta sa bazat pe o idee cultivată de aceste biserici precum că dogma bisericii a rămas neschimbată din primul secol pâna în prezent , ceia ce nu corespunde realității istorice , creștinismul trecând prin trasformări repetate semnificative de-a lungul secolelor . Biserica creștină  din primul secol nu arăta precum cele de astăzi ,anumite practici religioase din bisericile istorice au indubitabil o vechime de secole  ceia ce impresionează pe mulți  dar nu sunt din primul secol. 

Ar trebui poate să nu uităm faptul că biserica catolică și cea ortodoxă au fost timp de 1500 de ani (între anii 380 -1900)  biserică de stat având puteri nelimitate asupra oamenilor dar și asupra religiei creștine pe care a controlat-o după bunul plac, iar aceste mentalități au fost puternic înrădacinate în aceste biserici (în mentalul preoților desigur) . In Europa de est comunismul a înlăturat biserica de stat in majoritatea statelor est Europene. Dar odată cu dispariția comunismului bisericile ortodoxe au primit din nou putere și pe alocuri a renascut din nou pretențiile medievale de a se pretinde singura biserică creștină. Catolicii in schimb la nivel la nivelul forurilor superioare de conducere cel puțin, au renunțat la aceste mentalități medievale recunoscând inclusiv bisericile apărute dupa reforma protestantă.
  Dacă am accepta  teoria propovăduitorilor bisericii unice strămoșești atunci ar trebui să acceptăm că un om care a trăit toată viața în păcat , departe de Dumnezeu , dar care a aparținut formal de biserica "unică adevărată " prin mijlocirea preoților care au puterea de a dezlega de păcate (după dogma succesiunii apostolice inventate de ei )  vor fi mântuiți , vor merge în paradis . În timp ce alți creștini care au trăit în ascultare de cuvântul lui Dumnezeu dar nu aparțin de biserica (cultul)  respectiv/ă  , sunt pierduți. O astfel de teorie este în totală contradicție cu cuvânul Scripturii , deși unii cred cu tărie în ea și o promovează intens pe rețelele de socializare . Să nu ne lăsăm târâți înapoi în evul mediu.

Dumnezeu este deasupra religiilor, a cultelor , bisericilor (ca institutii) , si El actionează în conformitate cu Cuvantul Sau, Sf. Scriptură , El lucrează cu putere în bisericile creștine indiferent de confesiune prin Duhul Sfant , așa cum a spus Hristos.  
"Căci acolo unde sînt doi sau trei adunaţi în Numele Meu, sînt şi Eu în mijlocul lor.“ Matei 18:20  
     Conform statisticilor majoritatea creștinilor o reprezintă catolicii (53%) și protestanții (p/np) 33% , urmați de ortodocși răsăriteni 9%  , orientali 4% .
       .

                                                                    
         Pe de altă parte nu putem cădea nici în extrema opusă acceptând orice grupare religioasă care se predinde creștină dar care insă nu recunoaște doctrinele fundamentale ale credinței creștine nou testamentale (Trinitate , rai, iad, Evangheliile si Epistolele nou testamentale ca fundament al credinței creștine).                                                            
                                                                          
   
 Adevarul despre succesiunea apostolica





...

joi, 9 august 2018

Creștinii din Biserica Primară au fost ortodocși, catolici sau protestanți ?

                                                                                    


Image result for biserica primara



Biserica Creștină Primara  a luat  naștere în anul 33 de Rusalii , la 50 de zile după învierea lui Isus , aceasta fiind biserica creștina autentică inființată de Isus, apostoli și urmașii acestora.
Unii teologi cred că Biserica creștina Primară poate fi numită comunitatea de credincioși creștini care a existat între anii 33 și 100. Cei mai mulți istorici consideră însă că Biserica  a purtat numele de Biserica Primară din anul 33 pâna spre sfârșitul secolulului al treilea când biserica creștina a trecut la o formă centralizată cu o conducere ierarhică și a primit numele de Biserica Catolică (adica universală) la inițiativa împaratului Constantin.
În prezent există trei ramuri importante ale creștinismului : ortodoxie , catolicism și  protestantism fiecare din acestea  pretind ca ea este biserica autentică primară care a existat de la început .
 Care este adevărul ?
 Biserica creștină primară în realitate nu sa asemănat (într-un procent semnificativ) cu nici una din aceste trei ramuri ale creștinismului deci nu se poate identifica cu nici una din acestea . În primul rând ar trebui să cunoaștem cum arăta Biserica Primară prin comparație cu cele din prezent.
Așa cum prezintă textul Noului Testament dar și alte scrieri ale istoricilor datând din acea perioadă, creștinismul primar urma exclusiv învățătura apostolilor și ai celor reprezentați de aceștia . 
 - Nu existau preoți și o ierarhie preoțească ( cel putin în secolul I sigur nu exista), biserica era condusă de prezbiteri (bătrâni) și episcopi (în traducere supraveghetori) care erau aleși dintre creștinii din biserica care intruneau anumite calitati cerute de apostoli. 
 (Faptele apostolilor 14: 23 ; si 15: 22,23 ; 1 Corinteni 12 :28  ; Filipeni 1:1 ; 1 Timotei 3:1-13, Didachia ) .
  - Nu existau liturghii precum cele existente în prezent în bisericile tradiționale. Serviciile religioase erau simple, constituite din rugăciuni, cântari comune si predici rostite de prezbiteri sau cei care conduceau comunitatea respectiva. (vezi și Închinarea in Biserica primară – anul  150 - Iustin Martirul ).
 - Nu exista un botez generalizat al copiilor mici, botezul era practicat la început numai adulților,  de prin secolul II, III , au apărut pe alocuri și botezul copiilor mici. Botezul era prin scufundare,în urma unei pregătiri prealabile numită catiheza ( instruire în doctrina creștină, credință, pocăință). Doar în cazul în  care nu exista posibilități pentru botezul convențional se practica botezul prin stropire . 
 - Primii creștini erau în general oameni total diferiți în comportament de necreștini , urmau cu strictețe învățăturile apostolilor și al  prezbiterilor, duceau o viața morală de sfințenie și cumpătare.
 - Creștinismul primar acorda o importantă deosebita faptelor caritabile, ajutorării celor săraci, celor aflați în dificultate , văduve, bolnavi, prin vizite și donații de bunuri materiale. În fiecare biserică existau diaconi care se ocupau cu distribuirea  acestor ajutoare .

După cum se vede în cele descrise mai înainte creștinismul primar era departe de creștinismul practicat de bisericile din prezent începând cu cel ortodox și cel catolic care pretind că biserica lor ar fi existat din primul secol . Lipsa cultului sfinților, al Mariei, al moaștelor -  cea ce ei numesc "sfânta tradiție" care în realitate a aparut treptat de-a lungul secolelor și nicidecum nu au existat în primul  secol - dovedesc acest lucru.
Ceia ce definește un cult religios (biserică) este doctrina sa, iar aceasta sa conturat in cazul bisericilor ortodoxe și catolice începând cu secolul III . Crezul Niceean in anul 325 , apoi Conciliul de la Efes, în anul  431 a adoptat titlul de „Născătoare de Dumnezeu” (gr. Theotokos) pentru Maria din Nazaret. etc.  De altfel biserica ortodoxă a apărut oficial în anul 1054 când Biserica catolică din cauza neînțelegerilor interne sa despărțin în două ramuri, bisericile de răsărit luîndu-și numele de Biserica Ortodoxă . 

Pe de altă parte putem constata că nici protestantismul deși se aseamana mai mult cu biserica primară decât  bisericile "istorice " în anumite privințe ( mai ales neoprotestantismul) nu se identifică întru totul cu biserica primară . De ce ? Pentru că aceasta avea la bază exclusiv învățătura apostolilor și cărti din Scripturi și nu teologia protestantă elaborată de Luther și Calvin precum doctrina Sole Fide  care reduce Noul Testament la câteva fraze rostite de apostolul Pavel în epistolele sale , nesecotind în același timp multe alte învațături importante și valoroase ale Scripturii (Epistole precum cea a lui Iacov, Evanghelii ).

 Desigur că fiecare cult creștin are propria versiune a creștinismului și a istoriei creștinismului promovată intens prin mijlocele proprii de propagandă, literatură, saituri, prin care îndoctrinează pâna la exaltare  (fanatism ,extremism) pe proprii adepți , doar ca aceste versiuni sunt subiective , trucate și noconforme cu adevarul istoric.
Ca să afli adevărul trebuie obligatoriu să ieși din ograda îngustă, restrictivă , a doctrinei cultului de care aparții care iți blocheaza drumul către aflarea adevarului și să cauți informații cât mai divese din surse independente de interesele de cult. 

Pentru că unii mai pretențiosi, să nu fie tentați să mă acuze că i-am lăsat "în ceață" ne oferindu-le nici o alternativă viabilă , sigură un cult (biserică) în care să-și puna toată încredea că este sută la sută corect și scriptural  le pot recomanda un singur lucru , căutați să "cunoașteți adevărul și adevărul vă va face liberi " cum ne-a spus Hristos. Căutați să aflați adevărul istoric , teologic (în Noul Testament)  și să trăiți în el indiferent dacă ați descoperit sau nu un cult perfect care să respecte întru totul Scriptura și modelul bisericii primare. 
Măcar atât să aveți această satisfacție că trăiți în adevăr și nu în minciună . 
Dar mai există astazi , oameni care să dorescă să cunoască mai presus de orice adevărul ?
 Închei totuși cu o atenționare, în orice circumstanțe evitați  varianta izolării , să nu aparții de nici un cult nu este în nici un caz o solutie acceptabilă, cautati o biserică care are Scriptura pe prim plan și nu o doctrină inventată de oameni (daca vreti un creștinism adevărat) .


Didache sau invatatura celor 12 apostoli :
https://crestiniiazi.wordpress.com/istoria-crestinismului/documente-istorice/

Istoria Bisericii in imagini
https://crestinismro.wordpress.com/istoria-bisericii-in-imagini/  

Crestinismul de-a lungul secolelor - de E.Cairns 
 https://vdocuments.site/crestinismul-de-a-lungul-secolelor.html

...

sâmbătă, 4 august 2018

Extremismul nationalist- religios e criminal

Odată cu ocuparea unor teritorii din Ucraina de către grupări paramilitare (pro) rusești începând cu anul 2014 a început în unele zone o prigoana împotriva ucrainienilor aparținând minorităților religioase, în special protestanți. Astfel locuitorii spun că bisericiile protestante toate  au fost închise , iar mai multe persoane aparținând acestor biserici au fost capturați , apoi uciși .
 Nu se cunoaște pâna în momentul de față dacă cei care au comis aceste acte criminale au făcut-o în urma unor resentimente personale împotriva celor care aparțineau unei confesiuni considerate de ei  străine, occidentale (ei fiind aproape sigur ortodocși) sau au comis aceste abuzuri și crime la indicația unei autorități religioase (Biserica rusă ?)  sau politice din Rusia ...orice variantă poate fi luată în considerare .Mărturii ale victimilor în documentarul video următor.

                                                                     

.....

                                                                       

                                                                     

marți, 31 iulie 2018

Vindecă-mâ



                                                          Vindecă-mă - Dumitru Budag

...

joi, 12 iulie 2018

Judecata finala - Matei 25 :32-46

                                                                        

În Evanghelia după Matei cap. 25 :32- 46 Isus Hristos ne spune despre o judecată care va fi la sfârșitul vremurilor , o judecată a tuturor oamenilor în urma căreia oamenii vor fi despărtiți precum oile de capre în funcție de faptele pe care le-au făcut în viață. 
 Toate neamurile vor fi adunate inaintea Lui. El ii va desparti pe unii de altii cum desparte pastorul oile de capre;
33. si va pune oile la dreapta, iar caprele la stanga Lui.
34. Atunci Imparatul va zice celor de la dreapta Lui: "Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti Imparatia care v-a fost pregatita de la intemeierea lumii.
35. Caci am fost flamand, si Mi-ati dat de mancat; Mi-a fost sete, si Mi-ati dat de baut; am fost strain, si M-ati primit;
36. am fost gol, si M-ati imbracat; am fost bolnav, si ati venit sa Ma vedeti; am fost in temnita, si ati venit pe la Mine."
37. Atunci cei neprihaniti Ii vor raspunde: "Doamne, cand Te-am vazut noi flamand si Ti-am dat sa mananci? Sau fiindu-Ti sete si Ti-am dat de ai baut?
38. Cand Te-am vazut noi strain si Te-am primit? Sau gol si Te-am imbracat?
39. Cand Te-am vazut noi bolnav sau in temnita si am venit pe la Tine?"
40. Drept raspuns, Imparatul le va zice: "Adevarat va spun ca, ori de cate ori ati facut aceste lucruri unuia din acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie Mi le-ati facut."
41. Apoi va zice celor de la stanga Lui: "Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic care a fost pregatit diavolului si ingerilor lui!
42. Caci am fost flamand, si nu Mi-ati dat sa mananc; Mi-a fost sete, si nu Mi-ati dat sa beau;
43. am fost strain, si nu M-ati primit; am fost gol, si nu M-ati imbracat; am fost bolnav si in temnita, si n-ati venit pe la Mine."
44. Atunci Ii vor raspunde si ei: "Doamne, cand Te-am vazut noi flamand, sau fiindu-Ti sete, sau strain, sau gol, sau bolnav, sau in temnita, si nu Ti-am slujit?"
45. Si El, drept raspuns, le va zice: "Adevarat va spun ca, ori de cate ori n-ati facut aceste lucruri unuia dintre acesti foarte neinsemnati frati ai Mei, Mie nu Mi le-ati facut."
46. Si acestia vor merge in pedeapsa vesnica, iar cei neprihaniti vor merge in viata vesnica." 

  Deși există teologi protestanți , neoprotestanți (p/np) care încearcă să aducă tot felul de interpretări fanteziste acestor cuvinte rostite de Isus Hristos , acest discurs pe care Isus îl ține în fața ucenicilor și al iudeilor care îl ascultau este cât se poate de clar și ușor de înțeles. Domnul Isus  spune că în ziua judecații țoti oamenii vor fi adunați în fața tronului de judecată și vor fi judecați pentru faptele care le-au făcut în viață , fie bune , fie rele . Și în final vor fi împărțiți în doua tabere ,unii cei care au fost ascultători, care au împlinit cuvantul Său, care s-au dovedit ca au fost sensibili față de problemele celor din jur,milostivi , ajutând pe cei în nevoie, purtând de grijă celor bolnavi , cărora Hristos le va zice :
"Veniti binecuvantatii Tatalui Meu de mosteniti Imparatia care v-a fost pregatita de la intemeierea lumii. Caci am fost flamand, si Mi-ati dat de mancat; am fost strain, si M-ati primit; am fost bolnav, si ati venit sa Ma vedeți."  . (Matei 25:34).
Pe de altă parte celor care dimpotrivă au fost egoiști, nepăsători față de cei sărmani, bolnavi le va zice:
 "Duceti-va de la Mine, blestematilor, in focul cel vesnic care a fost pregatit diavolului si ingerilor lui! Caci am fost flamand, si nu Mi-ati dat sa mananc; am fost strain, si nu M-ati primit; am fost bolnav si in temnita, si n-ati venit pe la Mine." (Matei 25: 41-43).

Mulți pn/p nu pot să accepte o astfel de conluzie deși e mai mult decât evident că acesta este textul  Evangheliei. Și pentru că nu cred ce spune acest text din Evanghelii se arată mai atașati de un alt verset din Evanghelii care pare să afirme contrariul :

" Adevărat, adevărat vă spun că cine ascultă cuvintele Mele și crede în Cel ce M-a trimis are viață veșnică și nu vine la judecată, ci a trecut din moarte la viață". (Ioan 5:24 )

Cum pot fi reconciliate cele două pasaje din Evanghelii care ar putea părea unora contradictorii ?
 Foarte simplu . Acest verset Ioan 5:24 face parte din categoria versetolor care vorbesc despre credința în Hristos ca  o condiție a mântuirii  la fel ca și Ioan 3:36 "Cine are pe Fiul are viata veșnică...." etc.
În Noul Testament avem texte care vorbesc despre credința în Hristos care este condiția principală și cea mai importantă pentru a obține mântuirea . Apoi există alte pasaje atât din evanghelii cât și din epistole care vorbesc despre alte condiții pentru obținerea mântuirii care nici ele nu sunt facultative pentru că se menționează pedepse pentru cei care nu le îndeplinesc, precum:
 Pocăința :„Eu vă spun …daca nu va pocaiți toți veti pieri la fel”    Luca 13-5
 Botezul :„Cine va crede si se va boteza va fi mîntuit, cine nu va crede va fi osândit” Marcu 16-16
 Nașterea din nou : ” Drept răspuns, Isus i-a zis: „Adevarat, adevarat iți spun că, daca un om nu se „.naște din nou, nu poate vedea Împaratia lui Dumnezeu.” Ioan 3-5

Iar în Matei 25 : 32-46 Isus spune că va fi o judecată a faptelor ...pe care Luther (si urmașii lui) o contestă  doar că nu Luther va judeca lumea ci Hristos .
De altfel știm că Luther a condesat Scriptura în câteva fraze , câteva versete extrase din unele epistole ale lui Pavel,  în care pune credința ca fiind  prima și ultima condiție a mântuirii Sole Fide (numai credința)
Neoprotestanții au adăugat la această doctrină , pocaința, ca o alta condiție a mântuirii dar în principiu tot la Sola Fide au rămas și o susțin .
Adepții doctrinei Sola Fide  aduc ca argument pentru respingerea "judecații pentru fapte" faptul că apostolul Pavel afirma într-una din versete sale că mântuirea este prin credință nu prin fapte : 
Efeseni 2:8-9. "Căci prin har aţi fost mântuiţi, prin credinţă; şi aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu;  nu prin fapte, ca să nu se laude nimeni."
Dar spune oare Hristos  în Evanghelia dupa Matei 25:32-46 că mântuirea este prin fapte ? Nu. 
Scriptura spune că omul primește mântuirea datorita Lui Hristos a jertfei Sale pe cruce .
 Dar in Matei 25, Hristos ne spune că omul are niste obligații față de El , pentru că Isus a suferit și a murit pe cruce pentru om, el omul are niște obligații față de Hristos, care ar trebui să se manifeste așa cum este prezentat in text  prin fapte bune care sa dovedească dragostea față de semeni, față de cei bolnavi,săraci,orfani, etc. Dacă nu iți respecți aceste obligații înseamnă că nu ești un creștin adevărat după standardele Evanghliei  și poți fi sancționat trimis în locul de pedeapsă  în infern, asta spune textul Scripturii (clar, negru pe alb). Pentru că Hristos ne-a dat o poruncă (lege) nouă  "să vă iubiți unii pe alții așa cum v-am iubit eu". O respecți sau nu ?
 Învațătura aceasta cu obligația creștinului față de  Hristos ia scapat lui Luther (  germanii se știe sunt oameni mai reci , mai "raționali" ; obligații,compasiune, dragoste de semeni, astea sunt niște chestii umaniste care nu se potrivește cu firea "de fier"a  neamțului) de aceia lipsește cu totul din teologia protestantă. 
 Dar nu lipsește din Scriptură și după cum ne spune Evanghelia, nu va lipsi nici la judecată !

 Totuși textul din Matei 25 , nu susține doctrina mântuirii prin fapte  care vorbește despre un cântar la judecată pe care se pun faptele bune și cele rele , iar dacă faptele bune le depașesc pe cele rele omul acela va fi mântuit. O astfel de doctrină nu ar fi echitabilă și nici corectă din puntul de vedere al Scripturii.
 Dimpotrivă exemplul din Matei 25 merge pe aceiași linie cu pilda bogatului nemilostiv și al săracului Lazar (Luca 16:19-31) unde vedem că săracul ajunge în rai (sânul lui Avram) în timp ce  bogatul nemilostiv ajunge în iad, sancționat pentru lipsa lui de compasiune față de semeni, pilda aceasta confirmând textul din Evanghelia dupa Matei 25.
Oaia din Matei 25 simbolizează ascultarea, blândețea, bunătatea ,facerea de bine, pe când capra simbolizează dimpotrivă, neascultarea , egoismul , răutatea.

                                                           Ești tu "oaie" sau "capră" ? 

                                                                              


https://www.christian-history.org/sola-fide.html  
 https://moldovacrestina.md/va-fi-indiferenta-sanctionata-la-venirea-domnului-isus/
....
         

luni, 25 iunie 2018

Mărturiile despre rai și iad sunt reale sau sunt ficțiuni ?

                                                                  



In anul 1975 medicul și psihologul american Raymond Mody a publicat o carte intitulată "Life after life" în traducere "Viață dupa Viață" care  avea sa devină un "best seller" în SUA dar nu numai. Dr.Moody  sa inspirat  în scrierea aceastei  cărti din relatările a sute de  bolnavi pe care personal ia îngrijit și care după ce au trecut prin experința mortii clinice și au revenit la viață au relatat că în timpul morții clinice au simțit cum sufletul iese din trup, trece printr-un tunel pentru a ajunge într-o alta lume , o lume a fericirii sau în alte cazuri  a suferinței sufletești profunde. Au urmat apoi alți autori  pe același subiect, mulți dintre aceștia trecând personal prin experiența morții clinice și care au dorit să istorisească lumii întregi experiența lor despre  "viața de dincolo". La acestea s-au adăugat ulterior sute de alte mărturii prezentate în scris , video sau audio în care autorii prezentau experiența lor fie în urma unei morți clinice fie a unor vedenii, revelații supranaturale. 
Deși aceste mărturii nu sunt întodeauna identice , autorii descriind în mod diferit întâlnirea cu ființele spirituale (cerești ) pe care le-au întalnit în experiența lor ,raiul sau iadul , există totuși multe elemente comune în aceste descrieri care i-au determinat pe cei care au citit sau ascultat mărturii înregistrate să fie întăriți în credința lor în "viața de dupa viață". 
Pentru alții care nu erau creștini practicanți a fost o descoperire inedită care ia facut să priveasca credința și Scriptura cu mai multă seriozitate
Pe lângă aceștia mai există și unii sceptici fie atei, fie adventiști, Martori a lui Iehova  etc, care nu acceptă aceste relatari datorită indoctrinării la care au fost supuși de grupul religios din care fac parte care nu le permite sa creadă în existenta unui suflet nemuritor , iad sau rai  . 
 Mai sunt unii neoprotestanți care aduc ca argument al necredinței lor în astfel de mărturii epistola lui Pavel catre Corinteni :
2 Corinteni 12:2-3
 "Cunosc un om în Hristos, care, acum paisprezece ani, a fost răpit până în al treilea cer (dacă a fost în trup, nu ştiu; dacă a fost fără trup, nu ştiu: Dumnezeu ştie). Şi ştiu că omul acesta  a fost răpit în rai şi a auzit cuvinte care nu se pot spune şi pe care nu-i este îngăduit unui om să le rostească. "

Aceștia trag ca o concluzie din acest verset că omului nu-i este îngăduit să spună ce este în cer așa că consideră că creștinii nu au permisiunea să cunoască și să realateze astfel de lucruri ,din acest motiv în viziunea lor aceste relatari  nu pot fi reale . Este mai degraba o prejudecată,o abordare fixistă ,îngustă a unora care cu siguranță ignoră multe cuvinte rostite de apostol pe care le consideră depășite (vezi versetele referitoare la îmbracamintea, comportamentul femeilor etc.) dar care s-au fixat pe această interpretare rigidă a acelui text.
Dumnezeu are această autoritate de a se revela omului în timp sub diferite forme , și mulți dintre cei care au mărturisit că au văzut raiul sau iadul au specificat că Dumnezeu ia răpit sufletește pentru a le arăta raiul sau iadul cu scopul de a spune altora că exista rai și iad , judecată, răsplată și pedeapsă , ca oamenii să creadă și să se pocăiască.
De altfel există și relătări ale unor persoane care au menționat ca unele lucruri pe care le-au văzut în acele locuri cerești Dumnezeu nu le-a permis să le relateze la intoracere în viața pământească, spunând că le-a fost șters complet din memoria lor  în care a rămas doar ce trebuia să transmită mai departe oamenilor . 
Faptul că aceste relatări sunt reale și nu ficțiuni sunt dovedite de mărturiile detailate despre lucruri , evenimente pe care cei care au avut acele experiențe le-au dat pe care nu aveau cum sa le cunoască dacă relatarea nu era una reală. Să amintim doar câteva exemple : o persoană a descris cu lux de amănunte lucruri, obiecte care se aflau pe acoperișul clădirii (de care nu știa nimeni) pe care acea persoană le-a vazut când fiind la spital sufletul ei a parăsit trupul înălțându-se deasupra clădirii și orașului. Alte persoane au descris exact ce se întampla în sala de operație în timp ce era în moarte clinică cu ochii închiși, capul acoperit , chiar mai mult a descris ce se întampla în incăperile învecinate, și multe altele.
Existența vieții de după viață a fost confirmată și de multi oameni de știință inclusiv români  precum prof. dr . Constantin Dulcan, care este autorul mai multor cărți pe această temă.
Persoanele care mărturisesc despre existența vieții din afara spațiului material, a raiului și iadului sunt de multe ori persoane cunoscute , având o bună reputație de creștini serioși și credibili (Gavril Bărnuțiu, George Vruță etc.).

Desigur nu putem afirma cu certutidine că toate mărturiile referitoare la moarte clinică  sau alte istorisiri de acest fel care circulă în spațiul public sunt autentice , reale , decât în mâsura în care  acestea sunt în concordanță cu textul Sf. Scripturi, care vorbește despre o judecată divină a tuturor oamenilor , urmată de rasplată în paradis sau pedeapsă în iad pentru cei namântuiti. 
Relatările celor care au trecut prin experiența ieșirii din trupul fizic, spun că ateii și cei care au trăit departe de Dumnezeu au ajuns in locul de pedeapsă , unii au relatat că au asistat la judecata creștinilor de către Hristos din cer (toți trebuiau să treacă pe la acea judecată) , alții spuneau că li sa arătat doar paradisul (în parte) să vadă că există după care au fost trimiși înapoi să mărturisească altora ce au văzut. Acestea nu pot fi considerate abateri de la cuvantul Scripturii
 În schimb acele relatări care vorbesc despre intrarea în paradis, în fericire a tuturor sufletelor trecute în eternitate indiferent de credința și modul cu și-au trait viata  nu pot fi decat falsuri , amăgiri ale celui rau. Dar asta nu trebuie sa ne ducă in cealata extremă să respingem relatările pe acest subiect în totalitatea lor, ci trebuie sa cercetam toate lucrurile si sa păstrăm ce este bun, ce ne ajută și ne întărește in credință cum ne invata Scriptura.

Un numar mare de linkuri cu marturii poate fi gasit si pe pagina urmatoare:

https://crestiniiazi.wordpress.com/marturii-rai-iad/

                                                                                     


...