luni, 13 noiembrie 2023

Biserica ca Trump a lui Hristos versus cultele religioase

 


Biserica ca și Trup a lui Hristos este comunitatea de creștini descrisă de Hristos și de apostoli în Noul Testament: Evanghelia după Matei 25:31-49 

"Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu; moşteniţi Împărăţia care a fost pregătită pentru voi de la întemeierea lumii!  Căci Mi-a fost foame şi Mi-aţi dat să mănânc, Mi-a fost sete şi Mi-aţi dat să beau, am fost străin şi M-aţi primit între voi,  am fost gol şi M-aţi îmbrăcat, am fost bolnav şi M-aţi vizitat, am fost în închisoare şi aţi venit pe la Mine. Adevărat vă spun că, ori de câte ori aţi făcut aşa unora dintre cei mai neînsemnaţi dintre aceşti fraţi ai Mei, Mie Mi-aţi făcut! " 

Biserica lui Hristos cea adevarată este comunitatea unde credința se unește cu faptele conform Scripturii. 

Pe de altă parte Biserica ca instituție religioasă, este comunitatea care are în centru o doctrină, tot ce se întamplă în cult este în jurul acelei doctrine. La protestanți și neoprotestanți doctrina este cea elaborată de Martin Luther sau Jean Calvin la care se adaugă nuanțe specifice cultului.

La baptiști cel mai important este muzica și predica, la penticostali darurile Duhului sfânt (vorbirea în limbi, proorocia), la aventiști sabatul și proorocita  EG White etc. 

În fiecare din aceste culte există oameni (membrii) poate majoritatea care duc o viață fără griji dar și credincioși cu probleme care sunt practic ai nimănui : bolnavi, singuri, familii numeroase cu dificultăți financiare, oameni bătrâni abandonați în casele lor sau în azile. 

În ciuda aparențelor nici una din aceste culte nu au ca primă preocupare grija pentru semeni   așa cum era Biserica din primul secol. Da, mai există pe la unele biserici organizații umanitare  care mai ajută pe ici pe colo, dar nu în fiecare biserică . Cei mai mulți baptiști de exemplu cred că muzica este cea mai importanta lucrare în biserică, dacă te duci și cânti acolo (iți pui în  valoare talentele)  înseamnă că ești un bun creștin Dumnezeu este mulțumit de tine și cu siguranță te vei duce în rai unde vei fi răsplătit regește .


Cultele cam toate funcționeaza precum un SRL, contează mult să participi și să oferi contribuiția "benevolă" (sau zecimea obligatorie la advenști) . Dacă vârsta sau bolile te pun la  pat și nu mai freventezi biserica deci nu mai contribui financiar te poți aștepta la o "penalizare" prin faptul că comuniatea va uita de tine, pentru ei numai exiști. Pentru cei care au familii, rude asta nu afectează foarte mult, pe cei singuri în schimb îi afectează și nu puțin. 

Dar în general nimeni din culte nu vede vreo problemă în asta, să cânte muzica să ne simțim bine,  asta e pe primul loc în biserica contemporană

La ortodocși situația e un pic diferită, se vorbește mult de fapte dar asta nu înseamnă ca toată lumea  este obsedată de facerea binelui, dimpotrivă, pentru ca ei in majoritate nu iau religia creștină în serios și pentru că nu cunosc Scriptura  nu au cum s-o împlinească. În ce privește cultul adepții BOR  sunt undeva în Evul Mediu cu liturghia și închinarea la moaște.

Cam asta ar fi diferența intre Biserica creștina ca Trup a lui Hristos și cultele crestine de azi.

..