Articolul următor a fost scris de Paul Pavao un american protestant care a ințeles doctrina Sola Fide într-un mod diferit nefiind de acord cu interpretarea clasica data de protestanti, a lansat o intrepretare proprie originala a doctrinei luterane Sola Fide .
Noul Testament nu spune clar și fără echivoc că cel care crede in Hristos este sigur măntuit fără nimic altceva ci mai degrabă spune că credința este prima condiție și cea mai importantă , urmeaza apoi celelate... Cum interpretezi această Scriptură este foarte important.
Sola Fide Aceste cuvinte vor schimba lumea.
O întreagă ramură nouă a creștinismului își va pune
speranța în aceste cuvinte.
Sola fide. Numai credința. Martin Luther a scris pe marginea bibliei sale aceste cuvinte.
În afara marginii Bibliei lui Martin Luther și în afara
traducerii pe care a făcut-o din Noul Testament, sunt acele cuvinte de fapt în
Biblie?
Te-ai întrebat vreodată? Desigur că nu. Ca și mine, știai că aceste cuvinte trebuie
să aibă loc în mai multe locuri în Noul Testament.
Sunt acolo . În Iacov 2:24. "Non Sola Tantum" Nu numai prin credință.
Singura apariție a frazei "credință singură" în
Biblie:... nu numai prin credință. (Iacov 2:24)
Oamenii nu înțeleg Sola Fide astăzi. Reforma a ruinat-o
pentru ei, aplicând Sola Fide la tot și la fiecare zonă a umblarii noastre
creștine.
Confuzia noastră despre Sola Fide
"Întreaga ramură a creștinismului", care a fost
dată de sola fide, nu sunt luteranii. Este vorba de evanghelici, un cuvânt care
se aplică majorității denominațiunilor protestante, luterane sau altfel.
"Evanghelicii" este un cuvânt oarecum nedefinit. O
carte pe care am citit-o a petrecut un întreg capitol încercând să o
definească. Există totuși doctrine care marchează credincioșii ca fiind
evanghelici. Sola Fide este una dintre ele. Cel puțin, evanghelicii
conservatori îi vor ține.
O altă doctrină ținută de evanghelici este Sola Scriptura,
Scripturile ca autoritate unică.
În cea mai mare parte, denominațiile
evanghelice țin la Sola Scriptura numai în cuvânt.
Acest lucru este valabil mai ales în domeniul Sola Fide.
Biblia face multe declarații contrare mântuirii doar prin
credință. În bisericile evanghelice mai fundamentale veți fi în dezavantaj dacă
vă faceți un obicei de a le cita.
Vreți niște exemple?
1. Nu poți fi creștin decât dacă abandonezi tot ce ai.
2. Dumnezeu va da viață veșnică celor care o urmăresc
continuând cu răbdare să facă binele.
3.Să nu obosim în facerea binelui, căci, la vremea potrivită, vom secera, dacă nu vom cădea de oboseală.
4. Şi dacă chemaţi ca Tată pe Cel ce judecă fără părtinire pe fiecare după faptele lui, purtaţi-vă cu frică în timpul pribegiei voastre. (Be afraid your whole life, because God will judge you by your works).
5.Căci ştiţi bine că niciun curvar, niciun stricat, niciun lacom de avere,
care este un închinător la idoli, n-are parte de moştenire în Împărăţia
lui Hristos şi a lui Dumnezeu.
Am putut lista mult mai mult. Recunoști pe oricare dintre
cei pe care i-am enumerat?
1. Luca 14:33
2. Romani 2: 6-7
3. Galateni 6: 9
4. 1 Petru 1:17
5. Efeseni 5: 5
Biblia spune "credință în afară de fapte" și
aceasta este Sola Fide. Cu toate acestea, Biblia spune și "nu numai prin
credință", și asta este adevărat.
Am luat cele mai multe dintre acestea din epistolele preferate
ale lui Martin Luther: Romani, Galatieni și Efeseni!
Să ne uităm la cel pe care l-am parafrazat cel mai mult, 1
Petru 1:17. Scrie:
Şi dacă chemaţi ca Tată pe Cel ce judecă fără părtinire pe fiecare după faptele lui, purtaţi-vă cu frică în timpul pribegiei voastre.
Nu este corect să spun că acest lucru vă avertizeaza să vă temeți toată viața pentru că veți fi judecați dupa faptele voastre?
Nu sugerez să tremurăm în frică de fiecare clipă a vieții
noastre. Eu sugerez - pentru că acest verset avertizeaza - că ori de câte ori
sunteți ispitiți, cunoaștiinta faptului că veți fi judecați după faptele voastre ar
trebui să vă sperie și să vă opriți.
Iată punctul. Nu ne sperie! Evanghelicii - aceia care împing
doctrina Sola Fide - ignoră, evită și scot in afara (elimina) aceste versete. Vreau să credem ce au
învățat apostolii și ce spune Biblia.
Ei insistă că versetele ca 1 Petru 1:17 nu au nimic de-a
face cu mântuirea. "Veți pierde recompense", spun ei.
Acest lucru nu este adevărat.
Viața veșnică în scrisorile lui Pavel
Oricine a avut o pregătire de evanghelizare într-o biserică
evanghelică, știe că creștinii au deja viață veșnică. Nu trebuie să aștepte la
judecată.
"Cel care crede are viață veșnică", spune Isus
în Ioan 6:47.
Acesta este Ioan.
Pavel nu folosește niciodată viața veșnică în acest fel. În
cele câteva locuri unde este clar, Pavel se referă întotdeauna la viața veșnică
ca o răsplată viitoare (Romani 2: 7; 6:22, Galateni 6: 8, 1 Timotei 6:19, Tit
1: 2, 7; celelalte 4 utilizări sunt neclare).
În unele aspecte, este important să se facă distincția între
autori, așa cum vom vedea mai jos atunci când ne uităm la Sola Fide în Iacov.
Cum poate numai credinta și nu numai credința să fie ambele
adevărate?
În sfârșit. Până la punctul.
Pavel împarte mântuirea în două etape.
1. Unu, suntem eliberați din lume și din robia noastră față
de păcat. Ne-am născut din nou și am făcut noi creaturi în Hristos. Aceasta se
întâmplă prin credință, în afară de fapte.
2. Doi, trăim viețile noastre ca creștini. Harul lui
Dumnezeu ne permite să depășim păcatul (Romani 6:14). Duhul lui Dumnezeu ne
permite să punem carnea în moarte (Romani 8:13). Atunci murim și suntem
judecați ...... prin lucrări în afară de credință.
Se deosebește Paul într-adevăr?
Consistent.
Dar să ne uităm la locul unde se distinge cel mai clar între
mântuirea noastră de lume și intrarea noastră în viața veșnică:
Mai mult, fiind acum îndreptățit prin sângele Său, vom fi
mântuiți de mânie prin El. Căci dacă, când eram dușmani, am fost împăcați cu
Dumnezeu prin moartea Fiului Său, mult mai mult, fiind împăcați, vom fi
mântuiți prin viața Lui. (Romani 5: 9-10)
Credința și faptele nu sunt menționate în mod specific
aici. Ne vom uita la acestea într-un moment.
Dar uita-te la cât de mult este menționat:
Timpul trecut: În
trecut, Paul spune că am fost împăcați și îndreptățiți. El mai spune că acest
lucru a fost făcut prin moartea lui Isus și prin sângele lui.
Timpul viitor:
În viitor, Pavel spune că vom fi mântuiți de mânie. Acest lucru se va întâmpla
prin viața sa, mai degrabă decât prin moartea sa.
Moartea și sângele lui Isus sunt legate de îndreptățirea și
reconcilierea noastră cu Dumnezeu în trecut. Cuvinte similare sunt folosite
pentru a se referi la restul experienței noastre de mântuire în trecut. Noi murim față de viața noastră veche, iar în botez suntem îngropați cu Hristos. Mântuirea
noastră, în sensul intrării noastre în Hristos, se face numai prin credință, fără fapte. Nu ne putem ajuta niciodată să ne naștem din nou sau să devenim
noi creaturi.
Odată ce se întâmplă acest lucru, ni se spune să nu
obosim în a face bine (Galateni 6: 9).
Ni se spune că trebuie să trăim prin
Duhul și să omorâm faptele trupului (Romani 8:13). Acest lucru se întâmplă prin
viața lui Hristos și nu prin moartea sa. În timp ce puterea aparține lui
Hristos, alegerea ne aparține. Dacă trăim după trup, vom muri, ni se spune, dar
dacă vom muri față de faptele trupului, atunci vom pune faptele trupului la
moarte doar prin Duhul Sfânt. Nu avem puterea altfel. Dar alegerea de a trăi
prin Duhul Sfânt este a noastră și nouă ni se poruncește în mod repetat (mai
ales în Romani 8 și Gal 5) să facem acest lucru.
Așa cum spune Pavel, dacă prin Duhul am nimicit faptele
trupului, atunci (și numai atunci) vom trăi. În Galateni 6: 8-9, Pavel leagă
acest lucru de fapte bune ("a face bine"). Dacă nu obosim în
a face bine, atunci vom suporta consecintele. Contextul clarifică faptul că vorbește despre
culegerea vieții veșnice la judecată.
Pavel spune că mântuirea este prin credință, în afară de (fără) fapte (sola fide), dar de multe ori menționează și lucrări/fapte.Ori de câte ori
spune că mântuirea este prin credință, el vorbește în timpul trecut al
eliberării noastre de păcat și din noua noastră naștere în Isus.
In schimb, ori de câte ori spune că mântuirea este prin
fapte, el vorbește despre judecată și despre a merge la cer.
Acest lucru este absolut consecvent.
Să folosim scrisoarea către Titus ca exemplu.
În capitolul 1, Pavel scrie: "Ei mărturisesc că Îl
cunosc pe Dumnezeu, dar prin fapte îl negau, fiind neascultători și
necorespunzători pentru orice lucrare bună" (v. 16).
Aici, el discută despre faptul că trăiește în prezent pentru
Hristos și spune că cei fără fapte bune nu sunt doar improprii, ci abominabili.
Primul Ioan folosește același fel de discuții foarte directe. Dacă nu există
fapte bune, atunci nu există nici o neprihănire (1 Ioan 3:
7).
Aceasta nu este Sola Fide.
Dar în capitolul trei Pavel vorbește despre mântuirea din
trecut și scrie: "Nu prin faptele neprihănirii pe care le-am făcut, ci
prin mila Lui ne-a mântuit" (v.5).
Din nou, ceea ce sa întâmplat cu noi în trecut - eliberarea
noastră din vechea noastră natură - este Sola Fide. Odată ce suntem eliberați,
trebuie să dovedim prin faptele noastre că este așa.
Știu cât de înfricoșător este pentru un evanghelic să spună
că avem ceva de dovedit prin faptele noastre. Cu toate acestea, Biblia
vorbeste despre a ne dovedi prin faptele noastre in mod repetat.
Ei mărturisesc că
îl cunosc pe Dumnezeu, dar în fapte îl negau. (Tit 1,16)
... în toate
lucrurile care îți arată că ești un model de fapte bune. (Tit 2: 7)
Un om poate spune:
"Tu ai credință și am fapte." Arată-mi credința fără faptele tale și
îți voi arăta credința mea prin faptele mele. (Iacov 2:18)
Cine este înțelept și învățat printre voi? Lăsați-l să arate
prin comportamentul său faptele sale în blândețea înțelepciunii. (Iacov 3:13)
[Isus vorbea]
"Fiți vigilenți și întăriți lucrurile care rămân, pentru că nu mi-am găsit
lucrările desăvârșite înaintea lui Dumnezeu ... Aveți câteva nume, chiar și în
Sardis, care nu și-au pângărit hainele și vor merge împreună cu mine,
pentru că sunt vrednici. " (Apoc. 3: 2,4)
Trebuie să înțelegem că sola fide, credința singură, se
aplică numai pentru a fi creat din nou născut din nou - de către Isus. Pentru
creștini, este ceva care sa întâmplat în trecut.
Acum, totuși, după cum spune Pavel, "afirmă aceste
lucruri în mod constant, pentru ca cei care au crezut în Dumnezeu să fie atenți
să păstreze faptele bune" (Tit 3,8).
Ce putem spune despre alți scriitori?
Ceilalți autori ai Noului Testament nu sunt Paul. Pavel este
teologul desăvârșit. El explică cu atenție Sola Fide și explică unde se aplică.
Ceilalți scriitori ai Noului Testament nu. Ei leagă întreaga
mântuire împreună și vorbesc despre credință și fapte împreună, alunecând
ușor de la unul la altul.
Slavă lui Dumnezeu pentru Pavel. El explică lucrurile pe înțelesul nostru. Pe de altă parte, explicațiile sale lungi și atente pot fi
greu de urmat.
Deci, mulțumim lui Dumnezeu și pentru ceilalți autori. Ei nu
explică lucrurile la fel de precis, dar sunt mult mai ușor de înțeles.
Noi, evanghelicii, accentuăm prea mult explicațiile exacte
și acuratețea doctrinară asupra problemelor secundare.
Iacov de exemplu, este extrem de ușor de înțeles. Noi
evanghelici ne place să spunem că Iacov 2: 14-26, pasajul său asupra credinței
și a faptelor este dificil, dar spunem doar pentru că nu suntem de acord cu
aceasta. Într-adevăr, e foarte simplu. Dacă aveți credință dar nu și fapte (works) nu
veți fi mântuiți. Cât de greu este să înțeleg?
Problema este că am dezvoltat o teologie, Sola Fide, care nu
ne permite să credem asta.
În acest sens, urmărim pașii lui Martin Luther. El credea în
Romani 3:28 și Iacov 2:24 nu putea fi niciodată împăcați. Astfel, în
introducerea sa în Noul Testament, el numește epistola lui Iacov "o epistolă de
paie", care nu are "nimic din natura Evangheliei in ea".
Acum este un nou mod de a reconcilia pasajele biblice!
Sola Fide: Adevăratul și miticul
Chiar dacă Biblia nu spune niciodată în mod direct sola fide
sau credință singură, cu excepția faptului că o neagă în Iacov 2:24, sola fide
este clar biblică. De exemplu, Pavel scrie:
Căci prin har sunteți mântuiți prin credință, și nu de la
voi înșivă. Este darul lui Dumnezeu, nu al faptelor, ca nici un om să nu se
laude. (Efeseni 2: 8)
Aceasta este cu siguranta sola fide, credinta complet
diferita de lucrari.
Cu toate acestea, acesta nu este singurul cuvânt al lui
Pavel în această privință. Faptele sunt evident importante pentru el,
deoarece în aceeași epistola el îi avertizează pe creștinii din Efes că
oamenii imorali, necurați și lacomi nu vor moșteni Împărăția lui
Dumnezeu (5: 5). Nu putem spune că faptele nu contează.
Mai sunt și alte lucruri pe care ar trebui să nu le mai
spunem.
Este comun pentru evanghelici să spună: "Credința și
nimic, nu puteți adăuga nimic la credință".
În trecut, dacă vorbim despre modul în care am intrat în
Hristos, atunci este adevărat că este credință și nimic. Cu toate acestea,
odată ce se întâmplă acest lucru, nu numai că puteți, dar trebuie să adăugați
la credință. Este o comandă biblică directă!
Adăugați la credință fapta ... (2 Petru 1: 5, NKJV)
Fapta nu este singurul lucru pe care ar trebui să-l
adăugăm la credință. De asemenea, trebuie să adăugăm cunoștințe, auto-control,
perseverență, evlavie, bunătate frățească și iubire.
Dacă nu o facem și dacă nu o facem cu sârguință, nu vom
intra în Împărăția veșnică a lui Isus.
Așa spune 2 Petru 1: 5-11, oricum.
Un pic de ajutor ...
Știu că lucrurile scrise pe această pagină pot fi șocante.
Lasă-mă să încerc să te ajut.
În primul rând, ceea ce vă spun este ceea ce credeau toți in
bisericile apostolilor.
Îți amintești de Policarp, episcopul din
Smirna numit de apostolul Ioan? El a spus că suntem mântuiți prin har și nu
prin fapte, dar ne-am întors și am spus că Dumnezeu ne va ridica cu Hristos
numai dacă păzim poruncile lui și facem voia lui.
Cuvintele lui Polycarp se potrivesc perfect lui Pavel. Când
vorbește în timpul trecut al mântuirii noastre, spune că este prin har și nu
prin fapte. Când vorbește despre înviere și intrare în Împărăție în viitor, el
vorbește doar despre fapte.
Absolut consecvent.
În al doilea rând, deși este uluitor să ne gândim că ar
putea să greșim într-o problemă atât de importantă - și evanghelicii pretind
în general, că au dreptate în toate privințele - tocmai am aplicat prea mult un
adevăr. Sola Fide este adevărat. Pur și simplu nu am înțeles că este adevărat când spune că te-ai născut din nou. Nu este adevărat atunci când este aplicat
judecății.
O mică poveste
Keith Green - faimosul cântăreț creștin care a murit în 1982
- are un album live cu melodia despre oile și caprele lui Matei 25. Când Keith
se termină cântând pe album, el lovește la pian și spune: "Singura
diferență dintre oi și capre este ceea ce au făcut ... și nu a făcut ..."
Prima dată când am auzit asta, am fost șocat. De fapt, am
fost ofensat. Nu putea să spună asta! Este o încălcare completă a Sola Fide.
Apoi cum m-am gândit la asta de-a lungul anilor si am depășit starea de ofensa. Cum aș putea fi jignit? A fost corect!
Aproape un deceniu mai târziu, conducem prin Tyler, Texas și
ascultând radioul creștin am auzit se ca faceau apeluri pentru donații către o bancă de
hrană pentru cei săraci.
În timp ce cele doua gazde au vorbit, unul dintre ei a ajuns
la judecata oilor și a caprelor.
A fost o potrivire naturală pentru că se
concentrează asupra lucrurilor cum ar fi hrănirea celor flămânzi. În timp ce
vorbeau, unul dintre ei a menționat că singura diferență dintre cei care merg
în rai și cei care merg în iad - cel puțin în Matei 25 - este faptele lor.
Odată ce ia ieșit acesta frază din gură sa așternut tăcerea. Își dădu
seama brusc de ce spusese și era îngrozit.
Respectivul se chinuia ,încerca să-și ia afirmația înapoi. Am râs când
am ascultat. - Niciodată nu o vei putea lua înapoi, prietene, mi-am spus la
radio. "Este adevărat, și Dumnezeu nu ne va lăsa să ratăm".
Un cuvânt final: Harul
Gândiți-vă la această secțiune ca la un fel de apendice.
Trebuie să menționez grația.
Harul este adesea folosită astăzi ca sinonim pentru mila.
Noi credem că pentru că mântuirea este prin har, atunci nu trebuie să facem fapte
bune. Noi intelegem complet gresit harul.
Există o descriere excelentă a harului în scrisoarea
adresată lui Titus:
"Căci harul lui Dumnezeu, care aduce mântuire pentru toţi oamenii, a fost arătat şi ne învaţă s-o rupem cu păgânătatea şi cu poftele lumeşti şi să trăim în veacul de acum cu cumpătare, dreptate şi evlavie"
E clar, nu-i așa?
Pavel adaugă că păcatul nu va avea putere asupra noastră din
pricina harului (Romani 6:14). Scriitorul Evrei ne spune că harul ne ajută la nevoie (4:16).
Harul este altceva decât mila. Mila este minunată singură.
Slavă Domnului pentru îndurare. Nu avem nevoie de alt cuvânt. Avem nevoie de
har pentru a fi ceea ce este.
Harul este o putere din partea lui Dumnezeu care ne învață,
care ne dă putere asupra păcatului, care ne ajută în timp de nevoie și care ne
dă daruri spirituale pentru a face lucrarea lui Dumnezeu (1 Petru 4:10).
Gândiți-vă la acest lucru când citează în continuare Efeseni
2: 8. Poate nu este ideea dulce (dar falsă) că Dumnezeu va trece cu vederea
păcatul dacă ne-am naște din nou, dar este un gând mult mai bun. Imaginați
puterea inerentă acestor versete când înțelegeți cu adevărat ce este harul:
Căci prin har sunteți mântuiți prin credință, și nu de la
voi înșivă. Este darul lui Dumnezeu, nu prin fapte ca nici un om să nu se
laude. Căci noi suntem lucrarea Lui, creată în Hristos Isus pentru fapte bune,
pe care Dumnezeu a rânduit-o înaintea noastră ca să intrăm în ele.
"(Efeseni 2: 8-10)
Prin har, sunteți mântuiți. Această putere minunată de
la Dumnezeu rupe puterea păcatului peste noi și ne permite să fim creați în
Hristos Isus pentru fapte bune. Scopul harului este acela de a produce un popor
pentru Hristos, care este zelos pentru fapte bune (Tit 2: 11-14).
Ar trebui să ne gândim la aceste lucruri data viitoare când
folosim harul ca scuză pentru lumesc.
Biserica Catolica condusa de Papa de la Roma in evul mediu a deviat nepermis de mult de la crestinismul adevarat propovaduit de apostoli promovand erezii cumplite precum indulgentele prin care spuneau ca pot vinde iertarea de pacate si eliberarea sufletelor din purgatoriu prin plata unor sume de bani. Aceste erezii l-au revoltat pe preotul catolic Martin Luther care a incercat sa reformeze Biserica Catolica in secolul XV dar a sfarsit prin a fi excomunicat,in acest mod ruptura a devenit totala intre Biserica Catolică si reformatori .
Martin Luther a trecut in cealata extrema eliminand total faptele dintre elementele de baza a credintei crestine . Însă dat fiind contextul in care a avut loc reforma poate nu ar trebui să-l jedecăm prea aspru pe Luther, nu este exclus ca atunci acesta să fi fost singura alternativa pentru a cotrabalasa devierea bisericii catolice ...poate (?).
Insa in prezent adepții doctrinei luterane Sola Fide au șansa sa reevalueze doctrina elaborată de Martin Luther in secolul al XV si sa o puna in acord cu Sfanta Scriptura. Pentru ca este evident ca ori cat ar parea de atragatoare acestă doctrină care promoveaza ideea mântuirii sigure numai prin simpla credintă, oricine studiaza atent Scriptura poate constata ca Cuvantul lui Dumnezeu nu sustine aceasta teorie sub forma prezentată de Luther .
In final putem trage concluzia ca nici una din cele trei ramuri ale crestinismului, catolicism, ortodoxie si protestantism nu are ca fundament Scriptura in litera si spiritul ei ,ci doctrine proprii prin care interpreteaza Scriptura după cum le vine lor bine in asa fel incat sa se potriveasca cu doctrina proprie .
...