vineri, 2 august 2024

În ce mod te ajută biserica într-un cult neoprotestat ?

 



Biserica crestina infiintata de Hristos si de apostoli avea la baza o serie de principii fundamentale  inspirate dn  invataturile lui Hristos , unul din aceste principii era dragostea frateasca si intrajutorarea reciproca. 

"Toți cei ce credeau erau împreună la un loc și aveau toate de obște. Își vindeau ogoarele și averile, și banii îi împărțeau între toți, după nevoile fiecăruia." Faptele Apostolilor 2:44-45


„Cei bogați dintre noi poartă de grijă săracilor; trăim o viața de strînsă părtașie si pentru tot ceea ce avem binecuvantăm pe Făcătorul nostru prin Isus Christos, Fiul Său si prin Duhul Sfant.

„Apologetica- Închinarea in Biserica Primară ” Iustin Martirul anul 150. 

                                                     

Daca reforma intiata de Luther si-a propus o reformare a Bisericii Catolice , Reforma Radicala anabaptista si-a propus intoarcerea la crestinismul din primul secol. Teoretic neoprotesantii si-a asumat aceleasi deziderate dar practic cati mai tin cont de ele ? 



Experienta mea intr-o biserica neoprotestanta. 


Nu este bine sa ajungi in situatia de a depinde de ajutorul altora dar viata iti poate ofieri si astfel de surprize. In urma cu cativa ani ma mutasem in orasul Tarnaveni Jud. Mures si nu dupa mult timp am trecut printr-o experienta nefericita, m-am imbolnavit de o conjuctivita acuta si aveam nevoie de cateva medicamente care erau destul de scumpe. Eram in pensie de boala, o pensie modesta care pur si simplu nu imi ajungea sa pot cumpara respectivele medicamente. Eram nou in oras nu cunosteam pe nimeni si am decis sa apelez la biserica baptista la care tocmai ma trasferasem.

 Pastorul mi-a spus ca biserica nu are un fond de ajutor dar sa vin seara la rugaciune ca acolo vin frati din comitet si poate cineva ma poate ajuta.

 Am mers seara la biserica, ne-am rugat si la sfarsit am vorbit cu unul din frati  intrebandu-l daca cineva ma poate ajuta cu o suma de bani imprumut pana la pensie sa imi cumpar niste medicamente de care aveam nevoie urgent. Mi-a indicat un frate om de afaceri , proprietar de magazine in oras , am discutat cu el, a fost de acord sa imi dea imprumut pentru doua saptamani o suma de bani. 

Cand am primit pensia am mers la biserica si i-am inapoiat suma de bani ficei lui, insa la iesire ma intampinat fratele din comitet  care ma prins tare de mana (de parca ar fi a-si fi fost un infractor ) si ma intrebat pe un ton aspru , ai inapoiat banii imprumutati ? Am raspuns - da i-am dat ficei lui. Gestul barbatului ma șocat atat de tare in cat  mi-am spus ca voi parasii biserica respectiva si nu am sa mai calc niciodata intr-o biserica baptista. 

In momentul cand am avut aceasta experienta aveam deja 30 de ani in biserica baptista timp in care aproape luna de luna (mai putin la Tarnaveni) am platit taxele benevole la biserica de care apartineam fara sa obtin vreun avantaj material in acest timp.

Nu am mai stat mult timp in Tarnaveni mi-am vandut locuinta si m-am mutat in alt oras . Acolo cand am mers la biserica prima data si m-am prezentat  pastorului acesta  ma intrebat ce pensie am si mi-a oferit o suma de bani fara sa solicit vreun ajutor , dar e adevarat a fost singura ocazie cand mi sa oferit ceva in biserica respectiva.


 Din pacate nici in municipiul in care am primit botezul nou testamental in urma cu multi ani  ajutorul pentru cei nevoiasi nu era o practica curenta. Imi amintesc de un caz o sora vaduva care ramasese fara bani si intrebase pastorul daca o poate ajuta acesta a raspuns : "Acum iti dau ceva dar sa nu mai ceri ca biserica nu este CAR ! ".

Dar ce este biserica si cat mai seamana biserica de azi cu biserica infiintata de Hristos ? 

In ce priveste bisericile baptiste pentru ca am trecut prin mai multe de-a lungul anilor  pot sa spun ca difera in privinta  intrajutorarii fratesti desi in principiu baptistii privesc ca ceva nedemn, josnic sa apelez la ajutorul altora sau la ajutorul bisericii. Totusi mai exista biserici nu foarte multe care au un fond de ajutorare a celor in nevoie, s-a ajuns in acea situatie datorita unor pastori inimosi , crestini adevarati care au lasat mostenire bisericii din care faceau parte aceasta practica instituita de Hristos si apostoli.

In ce priveste alte biserici neoprotestante penticostalii au o mai mare deschidere in privinta  intrajutorarii , exista mai multe organizatii care ajuta pe cei aflati in dificultate in diverse moduri, material, financiar inclusiv prin construirea sau renovarea locuintei in anumite situatii . 

Crestinii dupa Evanghelie au si ei unele intiative dar sunt mai aproape de baptisti decat de penticostali in aceasta privinta . 



.