joi, 25 martie 2021

Ce este Muzica Creștină Contemporană Religie ? Divertisment ?

                                                                       



Ce este Muzica Creștină Contemporană și când a apărut aceasta ?

Popularitatea crescândă a muzicii Rock and  Roll în anii 1950 a fost inițial respinsă de biserică deoarece se considera că încurajează păcătoșenia. Totuși, pe măsură ce bisericile "evanghelice"  s-au adaptat pentru a atrage mai mulți oameni, stilurile muzicale utilizate în închinare s-au schimbat și prin adoptarea sunetelor acestui stil devenit la moda. Genul a devenit cunoscut sub numele de Muzică Creștină Contemporană ca urmare a renașterii mișcării Iisus (Jesus Movement)  în anii 1960 și începutul anilor 1970 . In acea perioadă, mulți tineri din contracultura anilor șaizeci au mărturisit că cred în Isus.( si au devenit astfel crestini ..nu ? )  Convertiti (oarecum) de la stilul de viață bazat pe droguri, sex liber și politici radicale,„ hipii ”au devenit „ oamenii lui Isus ”. Ei au introdus noul stil de muzica in bisericile din SUA .

https://ro.qaz.wiki/wiki/Contemporary_Christian_music

Muzica crestina contemporana este de fapt muzica lumeasca (laica) de toate genurile posibile de la pop, jaz, blues. hip hop la rock & roll . Se numeste contemporana pentru a se diferentia de muzica imnurilor crestine protestante clasice care au fost create special ca muzica spirituala (bisericeasca) de oameni inspirati de Duhul Sfant de-a lungul timpului , dar care in acea epoca de  asalt al muzicii  rock & roll - parea ca este  depasita (demodata). .

La aparitia acestui nou gen de muzica sa schimbat radical si dogma, modul de interpretarea al conceptului de inchinare prin muzica in biserica . Daca pana atunci se considera ca exista o muzica bisericeasca, sacra care trebuie folosita in biserica, instantaneu acest concept a fost inlaturat si din motive pragmatice a fost inlocuit cu dogma care spune ca orice muzica poate fi folosita la inchinarea din biserica pentru "scopul nobil" de a aduna un numar cat mai mare de oameni in biserica. Altfel spus scopul scuza mijlocele.

Astfel dupa anii 1965-70 sau introdus in bisericile americane in mod treptat  bateria de tobe , toate instrumentele si toate genurile muzicale  laice , numite de acum muzica crestina contemporana.  Prin anii 1990 muzica rock a patruns in bisericile protestante p/np americane partial (combinat cu inchinare clasica) sau total in mai mult de jumatate din biserici. 

Ar trebui sa ne fie foarte clar un lucru, Biserica Crestina incepand cu Biserica Primara a folosit in biserica (lacasul de cult) un gen muzical aparte , muzica sacra sau bisericeasca compusa special sub inspiratia Duhului Sfant cu o linie melodica care indemna la smerenie, reverenta, pocainta . Parintii bisericesti in secolele care au urmat sau ghidat dupa  acelasi tipar al muzicii sacre , bisericesti , in bisericile traditionale,  ortodoxe, catolice pana astazi sa pastrat acest principiu. 

 Acelasi lucru sa intamplat si la protestanti, luterani, reformati si chiar si la neoprotestanti pana prin anii 1965-70 (timp de aproape 2000 de ani).  Apoi totul sa dat peste cap cand sa introdus asa numia "Muzica Crestina Contemporana" in bisericile numite  "evanghelice" din SUA la inceput apoi moda raspandindu-se si in alte tari. Muzica sacra a fost data la o parte inlocuindu-se cu muzica laica pe versuri religioase.

 Tinerii sau dovedit cei mai frenetici  sustinatori ai acestor schimbari , pastori nonconformisti au adunat tineri din alte biserici traditionale si au infiintat "biserici moderne" care se asemană atat ca aspect cat si ca ambient muzical cu cluburile  sau salile de spectacol.

                                                                                 



Bisericile care au adoptat noul stil de muzica crestina contemporana si-au format si o doctrina originala nescripturala  venind cu inovatii  de genul " Noi suntem chemati de Hristos sa imbracam mesajul Evangheliei in forme relevante generatiei in care Dumnezeu ne-a chemat sa slujim si sa traim. Am ales sa folosim linii melodice contemporane pentru a raspandii Evanghelia " (citat dintr-un mesaj  de promovare a bisericii Harvest Arad). Nu scrie asa ceva in biblie.

 Se pare ca chiar si in Romania sa intensificat in ultimul timp fenomenul MCC printre pastorii tineri penticostali, baptisti  care s-au aratat deschisi catre  ideia  "modernizarii" cultelor neoprotestante prin introducerea muzicii "contemporane" si sustinere pentru bisericile moderniste deja existente (Harvest, BBSO, Profides, Vox Domini, Punctul Central etc.). Sunt tineri care nu sunt catusi de putin interesati de istoria reala a Bisericii Crestine, mai ales sub aspectul muzicii , lasandu-se în schimb usor atrasi de tot ce apare nou. 

  Singurul argument "biblic" pe care îl invocă adepții MCC sunt cîteva versetuțe din psalmii lui David, scrise cu o mie de ani înainte de Hristos, nimic din Noul Testament , nimic din Biserica Crestina care se stie ca sa delimitat inca de la inceput de modul de manifestare iudaic precreștin. 

  Muzica creștina contemporana  este o combinatie de religie si divertisment (AW Tozer ). Miscarea in sine  este o erezie pentru ca incalca mai multe principii crestine .

 În primul rand saparea de lume si tot ce este lumesc  "Nu iubiţi lumea, nici lucrurile din lume! Dacă iubeşte cineva lumea, dragostea Tatălui nu este în el." Ioan 2 :15-16. Muzica lumeasca (laica) intra in aceasta categorie.

In al doilea rand inchinarea trebuie sa fie in duh si adevar, inchinarea cu muzica ritmata laica este divertisment si urmareste  satisfacerea  firii pamanteasti (chiar daca adeptii ei nu recunosc pe față acest lucru).

Melodiile rock, rhytm and blues , jazz, pop, Nova etc. sunt toate produse ale lumii. .  Cele mai multe dintre aceste stiluri muzicale , au fost la origine muzică de dans.

Aceşti cântareti de muzică creştină contemporană, iau ceea ce ţine de firea pământească şi spun de fapt, “Vom încerca sa atingem latura spirituala” . Nu se poate nu este nici logic nici biblic. Cam aceasta este modul de abordare în muzica creştină contemporană .

 (Lowell Hard -Muzica in echilibru de Frank-Garlock-Kurt-Woetzel) 


In al treilea rand miscarea MMC produce dezbinare in biserici, tineri se aduna in gasti (grupuri organizate) si decid sa se rupa de biserica neoprotestanta conservatoare  si sa-si faca ei propria "sectă autonoma"  în care să se manifeste cum vor ei , cu muzica pop, rock , hilsong , si tot ce le provoaca placere. 

    Tit 3:10-11 . Dupa întaia şi a doua mustrare, departează-te de cel ce aduce dezbinări, căci ştim că un astfel de om este un stricat si păcătuieşte, de la sine fiind osândit.(Biblia traducerea Cornilescu ) .
 Tit 3 :10-11  De omul eretic, după întâia şi a doua mustrare, depărtează-te, Ştiind că acesta s-a abătut şi a căzut în păcat, fiind singur de sine osândit.(Biblia traducerea ortodoxă ,catolică si  protestantă King James).

In ultimii zece ani sau tradus mai multe carti care dezbat tema muzicii crestine contemporane aparute in librarii crestine ,  printre acestea pot fi amintite :
 
     Evanghelia pe muzica rock de John Blanchard si Dan Lucarini 
            
     De ce am parasit Miscarea Muzicii Crestine Contemporane de Dan Lucarini

     Inchinarea un ghiveci de Peter Masters 

      Inchinare si distractie de AW Tozer 
     
     Muzica in echilibru de Frank Garlock & Kurt Woetzel

     Locul instrumentelor muzicale in inchinarea crestina de Brian Reinolds

     Muzica de inchinare ca segment al muzicii eterne de Elena Moraru Saviuc

     
           Vezi si : Muzica bisericeasca versus muzica lumeasca 
   


duminică, 14 martie 2021

Recuperarea creștinismului - AW Tozer

                                                                           


                                                                            

Crestinismul autentic -  carte

Crestinismul autentic-carte despre mesajul central al Evangheliei.

Cu toate ca niciodata nu si-a indulcit critica fata de ceea ce el numea „bisericism” dezvoltat in jurul ideii de spectacol omenesc, el a crezut ca Biserica este pregatita pentru o reforma.

Convingerea lui Tozer era ca Biserica pierde teren in fata lumii. El considera ca cineva trebuie sa atraga atentia oamenilor sa se intoarca la credinta autentica in Isus Cristos. Comparand crestinismul contemporan cu cel biblic, autorul a remarcat o distantiere clara de la spiritualitatea autentica vazuta in Scriptura.

Recuperarea crestinismului – carte scrisa de A.W. Tozer

O chemare la o credinta autentica

Cand vorbea despre „Robia babiloneana a Bisericii” Tozer accentua mereu doua aspecte. 1. Credinciosii trebuie sa aiba o dorinta dupa gloria lui Dumnezeu. 2. Credinciosii trebuie sa aiba dorinta dupa experimentarea prezentei lui Dumnezeu. Autorul credea ca: „In ziua de azi gloria lui Dumnezeu s-a pierdut pentru noi, si Dumnezeul nostru este unul ieftin, nevrednic de ingenuncherea noastra.”

In aceasta carte, Tozer vorbeste deschid despre aceste probleme. El ne avertizeaza ca trebuie sa fim atenti la ceea ce el numea „jocul de cuvinte religioase” – credinta ca daca citim ceva din Biblie, trebuie neaparat sa devina realitate in vietile noastre.

Cartea se adreseaza tuturor crestinilor evanghelici. Indiferent de varsta, statut, confesiune. Daca esti parte a Trupului lui Cristos, scrierea lui Tozer este pentru tine.

Prezenta lucrare este o chemare la o credinta autentica. Daca doresti sa descoperi principiile neschimbatoare ale credintei crestine, te invitam sa studiezi aceasta carte.


Alte carti pe aceiasi tema scrise de AW Tozer - Inchinare si distractie

                                                                           





...

marți, 23 februarie 2021

Relatările despre moartea clinică sunt reale sau nu ? Opinii pro și contra

                                                                                  



Începând cu luna ianuarie 2020 pastorul Paul Negruț a ținut o serie de predici în Biserica Baptistă Emanuel din Oradea cu titlul "Schimbarea la față - relatări despre moartea clincă și  viața după moarte" distribuite ulterior pe saituri si rețele de socializare. În aceste predici pastorul încearcă să răspundă la întrebari de genul "relatările  despre moarte clinică sunt reale sau nu ? ".

Prima intrebare  care  necesită un răspuns : Ce este Moartea Clinică ? 

Conform dicționarului  Moartea clinică reprezintă o situație aflată la limita dintre viață și moarte de cele mai multe ori fiind vorba despre pacienți aflați în situații critice din punct de vedere medical, având funcțiile vitale biologice -activitatea cardiacă și respirația- abolite pentru anumite perioade de timp.

 Și cum se explică relatările celor care au trecut prin experiența mortii clinice si au povestit ulterior că au iesit din corp și au intrat într-o altă lume spirituală ? 

Aici pastorul Negruț folosește o explicatie dată de oameni de ștință atei care spun că "Faptul că oameni aflați în moarte clinică relatează diverse fenomene, ca desprinderea de trup, vizualizarea unor imagini sau diverse alte percepții, se poate explica prin activitatea centrilor corticali, care rămâne prezentă în toată perioada intervalului de resuscitare."

Pastorul face o comparatie între acele experiențe și vise sugerând ca ar fi un fel de vise și cum visele sunt reale și nu prea la fel și relatările celor care vorbesc despre experiențe nu pot fi reale. Mai aduce ca "argument biblic" un citat din 2 Corinteni 12 :1-4  

  • " Cunosc un om in Hristos, care, acum paisprezece ani, a fost rapit pana in al treilea cer (daca a fost in trup, nu stiu; daca a fost fara trup, nu stiu: Dumnezeu stie).
  •  Si stiu ca omul acesta .... a fost rapit in rai si a auzit cuvinte care nu se pot spune si pe care nu-i este ingaduit unui om sa le rosteasca."
  • Este versetul  cu care cei care nu vor să accepte relatarile  ce apare în spațiul public  referitoare la "lumea de dincolo" , ți-l pune in față pentru a-ți închide gura (nu-ti este îngăduit să relatezi ce este dincolo). Doar că o lege divină obligatorie pentru toți oamenii  în Noul Testament pleacă  întodeauna de la Isus Hristos sau cel puțin este menționată în mai multe epistole de mai mulți autori; în exemplul menționat poate fi foarte bine un caz particular.
  • Pe de altă parte un proverb românesc spune că "nu există fum  fără foc"...Dacă există atâtea sute sau mii de relatări despre experiențe extracorporale a celor care au trecut prin forme de moarte clinică acolo trebuie să existe ceva supranatural , explicația preluată de la medici atei  nu poate fi un răspuns credinbil. Cei care au relatat despre ieșirea din trup a sufletului spun uneori lucruri care demonstrează că experiența lor a fost cât se poate de reală, doar cateva exemple:
  •  O femeie care după ce a revenit la viață ( dupa ce și-a recăpatat cunostiinta) a spus personalului medical  că a vazut pe fiica ei care intre timp venise la spital și era îmbrăcată cam "ciudat" cu haine din piese diferite. Sa dovedit că femeia (care sustinea ca sufletul ei a ieșit din corp) poate da detalii despre cum era îmbrăcată fata ei deși ea nu o văzuse pentru ca aceasta (fiica) se afla intr-un alta clădire . 
  • Alt caz o persoană spune că sufletul sa ridicat din trup până deasupra clădirii care era foarte înaltă și a povestit ce a văzut pe acoperiș , ulterior personalul a verificat și a constat că întradevar obiectele respective chiar erau acolo (deși in mod normal nu aveau ce căuta acolo).
  •  Un alt caz o persoana a vorbit despre o ruda aflată în alta localitate care ar fi murit în timp ce ea se afla în starea de incostiență, și sa dovedit ca chiar așa sa întâmplat . Cazuri de acest fel sunt multe, sunt dovezi care  infirmă teoria ateista că doar mintea a lucrat de una singură și a debitat tot felul de stări și imagini ireale. 
  • O altă relatare interesanta din vremea comunismului : George Vruță, un "creștin"  formal se înbolnăvește grav ,cancer cu metastaze, fiind în stare critică  soția cheama ambulanța și este dus la spital unde dupa câteva zile este declarat mort . În acest timp el vede cum sufletul iese din trup și coboară în jos spre un loc care il descrie drept iadul populat cu ființe oribile demoni, alte ființe condamnate să stea in acel abis pe termen nelimitat . El plânge și se roagă să fie scos afară din acel loc, mama lui credincioasă deasemeni in acest timp se ruga ca el sa fie vindecat . In final la porunca lui Isus este scos afară de acolo și revine la viață și nu doar atât, se vindecă de boala incurabilă pe care o avea , medicii, ramân toti șocați , a doua zi este trimis acasă pe picioarele lui. Ulterior dându-și seama de realiatea existenței iadului și de situația în care se afla se pocaiește (culmea intr-o biserică baptistă). Cele trei evenimente supranaturale se leagă intre ele, calătoria sufletului în iad, vindecarea de o boală incurabilă și pocăința.
  • Mărturia lui Vruță este inclusa si într-un video realizat de doi creștini neoprotestanti .
  • https://www.youtube.com/watch?v=8njxXz5isvo&list=PL7-yjsf3twB2l-iaRqEMlqlvISxvolfVm&index=19

Nu toți baptiștii sunt atât de sceptici cu privire la veridicitatea  mărturiilor persoanelor care au trecut prin moarte clinică sau alte vedenii, Cristi Țepeș fost redactor la emisiunea Viața Spirituală de la TVR (care din păcate a trecut la cele vesnice in urma unui infarct in 2015) a realizat mai multe filme documentare cu mărturii ale persoanelor care au trecut prin experiența morții clinice și au relatat  cum sufletul lor a trecut..... " în lumea cealaltă" unde au văzut raiul sau iadul..filme care au fost difuzate la TVR. Mărturiile altor  baptiști care chiar au experimentat trecerea în lumea spirituală a lui Dumnezeu sunt deja binecunoscute Gavril Barnutiu sau pastorul român din SUA..și desigur mai sunt și alții.

https://www.youtube.com/watch?v=LKxuVpbEdyE&t=1s

Teoria ateistă care explică cauza relatărilor despre "lumea de dincolo" a celor trecuți prin moarte clinică, nu poate avea nici o explicatie pentru cei care nu au trecut printr-un accident sau boală gravă ci au fost tineri și sănatoși, dar  la un moment dat au căzut pur și simplu jos și sufletul lor a mers în cer , fără nici un motiv medical cum a fost cazul greco-catolicei Cristina (de 18 ani), a lui Gavrila Barnut sau cazul Angelica din Ecuador care a mărturisit  că Dumnezeu a avertizato din timp ca o va duce in cer si pentru asta va trebui sa moara și sufletul ei să iese din trup  ca să poată vedea ce Dumnezeu dorește să-i arate...si desigur  sunt  mai multe cazuri de acest fel. 

Aici este vorba de vedenii și revelații divine , dar pentru cine nu crede in revelatii este oarecum normal să respingă aceste mărturii. Iar pastorii baptiști sunt deja cunoscuți ca fiind respingători față de  ideea de revelații , vindecări supranaturale, vorbiri in limbi necunoscute,  proorocii ,care se intâmplă in prezent. In doctrina pe care o propovăduiesc  ei aceste lucruri au fost doar in primul secol , deci singurul lucru care contează pentru ei este biblia scrisă în primul secol, în rest nimic. Alti teologi dimpotrivă susțin că revelațiile au continuat permanent de-a lungul istoriei,Dumnezeu poate oricănd să dorească să reveleze lucruri noi omului din diverse motive.

În ce priveste argumentului invocat de către pastorul Negrut că nici unul din cei mentionati în biblie care au fost morti și au fost înviați nu povestesc că ar fi văzut lumea de dincolo  în timpul mortii lor , are posibile explicatii. Majoritatea au fost în timpul Vechiului Testament și niciunul nu a fost după invierea lui Hristos, care a spus înante de inviere și înalțare "Mă duc să vă pregătesc un loc"...deci raiul destinat creștinilor ar fi apărut după invierea lui Hristos și înalațarea la cer...sau pur și simplu autorii puteau să păstreze tăcerea asupra acestui aspect.

Dacă există pastori neoprotestanți care iși exprimă îndoiala cu privire la relatările celor care au trecut prin moarte clinica sau au avut "vedenii"  în care sufletul iese din trup și intră într-o alta lume, există si oameni de știință care nu au nici o rezervă în această privință. În afară de profesorul american dr. Raymond Moody care a studiat 3000 de cazuri de moarte clinică in care pacienti au mărturisit că au avut viziunea iesirii dn trup si călatoria într-o altă lume,există și in România oameni de stiință care susțin existența trecerii într-o altă lume nematerială, a persoanelor care au experimentat moartea clinică. Cel mai cunoscut  este prof. dr. Dumitru C. Dulcan medic primar neurolog care a scris mai multe cărți pe aceasta temă.

                                                                       


Care pot fi efectele acceptării relatărilor despre "lumea de dincolo", rai, iad etc...sunt ele benefice sau dimpotrivă daunătoare ?

Mulți credincioși care au ascultat acele măturii sau arătat entuziasmați de acele mărturii pentru că le-a întărit credința în Dumnezeu, în existența raiului și al iadului , alții care la început nu au luat în serios creștinismul au inceput și ei să fie interesați de ce se intâmplă după viața aceasta. Unii dintre cei  care au văzut iadul sau ingrozit întratât încât atunci cînd iși aminteau   acele lucruri izbucneau în plans , se simțeau traumatizați numai gândindu-se prin ce au trecut, luni de zile sau chiar ani, după acele intâmplări.

Pe de altă parte relatăriile aproape ca nu sunt doua la fel, identice, deși sunt multe asemănări între ele și au unele aspecte în comun .De aceea trebuie tratate cu multă precauție  să fie acceptate numai acele relatări care sunt în concordanta cu Biblia, și să fie respinse cele care spun ca indiferent cum ți-ai trăit viața sau ce religie ai vei merge la sfârsitul vieții în fericire  Dumnezeu te acceptă așa cum ești .Pentru  a putea face diferența intre adevăr și minciună trebuie obligatoriu să cunoști Scriptura. De ce aceste relatări sunt atât de diverse unele sunt în concordanță cu biblia altele nu, numai Dumnezeu știe. Poate și diavolul poate manipula unele lucruri.

În acest caz nu ar trebui sa acceptăm extremele, fie respingerea tuturor mărturiilor despre lumea de dincolo sau dimpotrivă să acceptăm tot ce apare pe piață ca fiind credibil. Oamenii inteligenți vor stii sa facă diferența , ceilați vor alege extremele. Să nu fim habotnici să avem mintea deschisa spre adevăr , "spălarea creierului"  prin indoctrinare nu ar trebui sa fie o obțiune acceptabilă.

Unii spun ca biblia este suficientă nu este nevoie sa credem în revelatii despre rai și iad, chiar așa sa fie ? Atunci de ce există persoane chiar neoprotestanți crescuți de mici în biserică cu biblia în mână care la 18-20 de ani cad în păcatul curviei  sau altii în patima alcoolului sau  al iubirii de bani și bogății ?
 Mult m-am mirat când convertindu-mă (venind de la ortodocși) la 22  ani  am văzut astfel de lucruri în biserici neoprotestante , este adevărat  cazuri mai rare (nu ca la ortodocși) dar  au existat .O mărturie despre iad te poate  trezii oricînd  la realitate, dacă nu cumva ești robit de prejudecăți.


                                                                               



sâmbătă, 13 februarie 2021

Amintiri din "Epoca de aur" - cum a fost tratat creștinismul în comunism

                                                                           


In  ultimul timp pe rețeaua de socializare Facebook  apar tot mai des persoane care lansează lozinci comunistoide laudative referitoare la perioada când la conducerea tarii sa aflat Nicolae Ceaușescu ( între 1965-1989) perioadă numită de propaganda vremii "Epoca de aur". Ar fi bine  poate să încercăm să ne reamintim cum a fost în realitate acea perioadă în priviința nivelui de trai dar și al libertăților și drepturilor omului la conștiință și religiei. 

Cea mai grea perioadă a fost desigur cea din primii ani de comunism când represiunea noii puteri a fost extrem de brutală, un numar mare de  oameni au fost aruncați în închisori , mulți și-au pierdut viața în acea perioadă de trecere de la capitalism la socialism. După anii 1970 situația sa ma echilibrat mai ales din punct de vedere economic și al nivelului de trai , pâna prin anii 1980 când Ceușescu  dorind ca România să plătească datoriile externe cât mai rapid, chiar înainte de termen sa ajuns la o  penurie alimentara extremă . Magazinele erau aproape goale , trebuia sa stai la cozi lungi pentru orice,  rationalizâri in domeniul energetic, se lua curentul cateva ore pe zi, televiziunea și-a redus programul  la 2 ore zilnic si acelea exclusiv emisiuni de propagandă comunistâ .Pe de altâ parte cultul personalitatii dictatorului Nicolae  Ceusescu a ajuns la culme după ce acesta a vizitat  Coreea de Nord , prima dată în 1971, când fiind entuziasmat  de ce a vazut a dorit  să implementeze și în România modelul corean. 

                                                                           


În privința drepturilor omului, aceste erau limitate, nu se putea circula în străinatate decât în țari socialiste (în cel mai fericit caz),  cu excursii organizate de ONT sub supravegherea unui ghid colaborator al Securității. 

În ce privește  libertătile religioase în România în acea perioadă existau 14 culte religioase recunoscute de stat însă drepturile erau limitate, se obținea extrem de greu autorizație de constructie pentru lăcașurile de cult,  puține (clădiri de) biserici și  un număr limitat de locuri la seminariile teologice impuse de guvern.

 Astfel într-un  oraș de 120 000 de locuitori cum era Sibiu în acea perioadă existau : 3 biserici ortodoxe, 3 biserici catolice, 1 biserică Reformată, 1 biserică Evanghelică Luterană , 2 biserici baptiste (din care una germană) ,2 biserici ale cultului  Creștini dupa Evanghelie (una germană) , 1 biserică penticostală , 1 biserică adventistă.

Biserica Greco-Catolică era desființata , organizațiile religioase Oastea Domnului și Martorii lui Iehova erau declarate ilegale, dacă erau prinși că se adună împreuna puteau fi sactionați cu amendă sau închisoare. 

În acestă perioadă au existat cazuri de persoane arestate , închise sau chiar ucise de Securitate.   Aceasta urmărea îndeaproape prin agenți sub acoperire, inflitrați, activitatea din biserici . Aducerea din străinatate sau distribuirea de biblii sau literatură religioasă era interzisă , cei care erau prinși puteau fi arestați și condamnați la închisoare. Și cu toate acestea existau biblii și literatură religioasă suficiente  în bisericile de la oraș în special (existau creștini dispuși sa riște pentru Hristos  ). 

Pe de altă parte statul comunist ducea o luptă mediatica împotriva religiei creștine dar mai ales împotriva neoprotestanților , în presa scrisă dar periodic și la TVR erau difuzate emisiuni de propagandă și manipulare special realizate îndreptate împotriva neoprotestanților care erau numiți de propaganda de partid "sectați". În aceste emisiuni erau prezentate diverse secte obscure din prin America de sud unde sau produs atrocități ( printre care People's Temple condusă de Jim Jones, persoanele care aparțineau de secta respectivă au fost obligate de șeful sectei în final să se sinucidă în grup ).Emisiunile respective sugerau că sectele ( o noțiune extrem de confuză ) sunt criminale, răpesc copii pe care ulterior îi ucid , practică orgii sexuale în grup etc. Astfel prin aceste programe TV reușeau sa creeze psihoze în masă în rândul oamenilor , un singur exemplu de ce se discuta in acea perioada, colegi de seviciu discutau între ei în prezența mea  amenințări de genul "Să nu prind un sectant ca se apropie de copiii mei ca îl omor". Oamenii creduli , ușor de manipulat au ajuns să manifeste la un moment dat repulsie, revoltă față de  neoprotestanți , aceștia credeau că ce se spune la TV este adevărat, propaganda mincinoasă securisto-comunistă și-a atins scopul. Nu conta absolut deloc  faptul ca nu exista nici o legătură între cultele neoprotestante din Romania și sectele oculte sau pseudo creștine de aiurea , atâta timp cât propaganda de partid te eticheta ca "sectant" oamenii din lume nu erau capabili să facă diferența între unii și alții, singura sursă de informatii fiind presa comunistă. 

Neoprotestanții erau ținta atacurilor regimului comunist pentru că ei erau foarte activi și entiziaști în credinta lor  ,bisericile neoprotestante erau arhipline ,  în comparatie cu  Biserica Ortodoxă care (sub papucul comunist) era ca și inexistentă. Ortodocșii au intrat în masă în Partidul Comunist  , România era țara cu cei mai mulți membrii de partid din Europa. Pe de altă parte dacă deveneai membru într-o biserică neoprotestantă erai exclus imediat din partid , nu puteai fi și comunist și pocăit, însă  comunist și ortodox puteai fi fără probleme. 

Dacă apărea pe ici pe colo un pastor dizident care întrăznea să confrunte Partidul Comunist (sistemul) cât de puțin acea biserică devenea un punct de  atracție în special pentru tineri. Botezurile din biserica respectivă  deveneau un eveniment în județ  ,tinerii  din alte localitati călatoreau către aceste destinații cu trenul de obicei , vagoanele CFR-ului răsunau de cântecele pocăiților, în vremurile acelea și nimeni nu-i putea oprii ( nici măcar nu încercau) .  Cel puțin în privnița aceasta Ceușescu nu a reușit sa aducă România la nivelul Coreei de Nord oricât sa străduit , credința oamenilor nu au pututo infrange. În ciuda prigoanei regimului comunist, oamenii erau interesați de credință, de pocăință mai mult decat acum, pentru că nu exista goana dupa bani, prosperitate, plăceri care există acum în capitalism. 

Vizita pastorului baptist american Billy Graham în România în anul 1985 a stârnit un interes deosebit , era prima  dată când guvernul comunist accepta vizita unui evanghelist american în România -organizată oficial în 7 orașe în diverse biserici inlcusiv catedrale ortodoxe și catolice un compromis surprinzator (chiar șocant) pe care Ceaușescu la făcut americanilor. Invitația pastorului fiind adresată inclusiv din partea mitropolitului Ardealului din acea vreme.

                                                                               


 Interesul românilor manifestat pentru un eveniment religios precum vizta unui pastor american în 1985 (putem compara  cu ce avem azi...) Foto: Arad (sus) Timișoara (jos).                                                                                        

                                                                            


                                                                                                          


                                          Pastorul Billy Graham predică într-o catedrală ortodoxă


Persecuția creștinilor neoprotestanți însă nu a încetat oricât sau bucurat unii pocăiți că dispărând comunismul sa terminat cu persecuția. Biserica Ortodoxă ca și inexistentă în perioada comunistă a renăscut din propria cenușă după ce a primit puteri și resurse nelimitate imediat dupa revoluție. Au reapărut preoții și călugării extremisti care au revendicat puterea absolută și statutul de biserică națională dominantă. Au reapărut atacurile la adresa cultelor minoritare ,a  neoprotestanților care din nou au fost numiți sectați, secte, sectari, extremiștii bizantini  iau înlocuit pe comuniști și securisti . Oare nu cumva în spatele lor stau același forțe , același  puteri ale intunericului ?


.



..






marți, 9 februarie 2021

Ce este o sectă ? care este deosebirea dintre cultele Evanghelice și secte

                                                                      




Daca ar fi sa luam in serios defintia  sectei data de cultele seculare  "Secta" este "Comunitate religioasă desprinsă dintr-o biserica mare, oficiala " asta  inseamna ca marea majoritate a cultelor crestine cu exceptia bisericii catolice sunt secte .

 Biserici desprinse dintr-o biserica mare oficiala :

 Primele biserici care s-au desprins din Biserica Catolica - biserica oficiala a Imperiului Roman - au fost : Biserica Nestorienilor in anul 413 (in urma Concililui de la Efes).

Apoi bisericile vechi orientale numite si necalcedoniene (care au respins hotararile Concilului  de la Calcedon) adica Biserica Copta din Egypt , cea  etiopeana si Biserica apostolica armeana in anul  451. 

In anul 1054 in urma schizmei din interiorul Bisericii Catolice  s-au desprins Bisericile Rasaritene (din Grecia , Asia Mica etc.) care si-a luat numele de Biserica Ortodoxa Rasariteana. 

In secolul XVI are loc o miscare reformista importanta la initiativa lui Martin Luther , Jean Calvin etc. care se va extinde in toata Europa centrala ,si de nord, adeptii reformei separandu-se in final de Biserica Catolica.

In perioada reformei protestante au existat alte rupturi in interiorul Bisericii catolice , atfel  in 1534 regele Henric al VIII-lea rupe relatiile cu Papa de la  Roma si trece biserica catolica din Anglia sub autoritatea sa, biserica se va numi Church of England (Biserica Anglicana). 

                                                                   


In interiorul bisericii anglicane are loc sub influenta reformei protestante din Europa de vest mai multe miscari secesioniste  incepand cu Miscarea Puritana , din care a aparut alte grupari reformiste precum Baptistii in anul 1609 in Olanda (englezi reformatori  plecati in Olanda pentru a infiinta o noua Biserica ). Apoi tot din anglicanism sa nascut in secolul al XVIII  si Biserica Metodista  care preconizează practicarea "metodică" a pietății și a evlaviei.


 In schema de mai sus se poate observa evolutia crestinismului pana in secolul XVI .
 In primul secol - pana la sfarsitul celui de al doilea secol -avem Biserica Apostolica .
 Apoi din secolul III apare Biserica Catolica care in anul 1054 se rupe in doua iar  bisericile din Rasarit se separa si formeaza  Biserica Ortodoxa ,pe langa cea catolica existenta .
In acest timp apar 8 ramuri (denominatiuni)  ale crestinismului , urmeaza altele dupa anul 1600. 

Practic cu exceptia catolicilor toti ceilati s-au rupt, s-au separat de o alta biserica mai mare, oficiala. Sa pretinzi ca doar neprotestantii s-au separat și băgându-i pe toti neoprotestantii "in aceiasi oala" este o minciuna ,o inselatorie profitandu-se de ignoranta celor multi in  probleme de religie.  Iar  Biserica Crestina nu e formată din secte , asa cum cred unii. Nu ca nu ar exista secte, dar  nu in sensul enunțat de  biserica seculară.

Definitia  reala, corecta a sectei recunoscuta in occident este alta : 

SECTA este un grup religios care are de obicei un lider carismatic , are la baza o "profetie"  care promoveaza o "revelatie " supranaturala . Doctrina sectei este diferita fundamental de a majoritatea cultelor crestine  si  se consideră singura deținatoare a adevarului  negănd toate celelalte culte  pe care le  considera greșite , de la Satan ,etc. 

Cum recunoastem o secta ? 

Sectele neaga doctrinele fundamentale din crestinism precum:

Doctrina Trintatii 

Doctrina sufletului nemuritor

- Doctrina existentei iadului 

- Sectele  se declara singurele detinatoare a adevarului, singura biserica adevarata si pe toate celelate biserici le declara eretice sau "de la Satan".

- Nu recunosc Dumineca ca sarbatoare crestina , nu recunosc Craciunul  si Pastile .

  Exemple de grupari religioase care se incadreza perfect in aceste caracteristici :

  Martorii lui Iehova , Branhamistii,Mormonii, Biserica lui Dumnezeu Atotputernic , Azs, etc.

    ...https://sectereligioase.wordpress.com/

      Pe scurt diferenta intre cultele evanghelice si secte este că la evanghelici sa  cautat intoarcerea la Biserica din primul secol, nimic in plus nimic in minus.  La secte pe de alta parte  intemeietorii lor au venit cu "inovatii " invataturi si doctrine care nu au fost de la inceput in biserica crestina primara in plus resping doctrine fundamentale din crestinism. 


                                                                                .



sursa : https://crestinul-azi.blogspot.com/2021/02/cum-putem-deosebi-un-cult-crestin-de-o.html


                                                                  


.

miercuri, 3 februarie 2021

Cine sunt baptiștii- Istorie și Teologie

                                                                       



Mișcările reformatoare Europene

 În sânul bisericii catolice europene, de-a lungul istoriei, au avut loc rupturi ale unor grupuri mici care s-au dezvoltat în paralel, formându-și propria structură eclezială, liturgică și teologică, rupturile au avut, deseori, a face cu metoda botezului și comuniunea (Cina sau Euharistia). Primele  rupturi in Biserica crestina au aparut  inca din primele secole (unele justificate cel putin in parte altele nu ) aici ne vom ocupa insa de perioada reformei protestante. In limba engleza Ioan Botezatorul se spune John the Baptist (deci numele de Baptist se afla si in biblie :)

 Reforma este marcată de apariția Anabaptiștilor, Menoniților, și a denominațiunilor protestante clasice: Luteranii și Reformații. Acestora li se adaugă ieșirea de sub tutela și autoritatea Bisericii Catolice a bisericii din Anglia, în timpul domniei lui Henry al VIII-lea. În cadrul acestei denominațiuni apare mișcarea puritană. 

Inceputurile baptismului 

Termenul de baptist vine din grecescul “baptitzo” şi înseamnă să fi botezat în apă prin scufundare, prin imersiune.

Rădăcinile doctrinare ale baptismului se găsesc în puritanismul britanic.  Denominația baptistă s-a format în perioada în care creștinismul protestant era divizat între două curente teologice majore. Aderarea la una dintre cele două formulări oferă numele care distinge baptiștii între ei. Problema ispășirii este una dintre problemele dezbătute după 1600. Adepții calvinismului sau a teologiei reformate susțineau că ispășirea este limitată sau particulară, adică valabilă doar celor predestinați, pe când adepții arminianismului susțineau că ispășire este generală, adică valabilă pentru orice om, dar aplicabilă doar celor care cred.

În acest context, primii au fost numiți „particular baptists” sau „baptiști particulariști”, iar cei din al doilea grup „general baptists” sau „baptiști generaliști”.

Anul 1611 marchează delimitarea doctrinară a bisericii baptiste generaliste. Totuși, baptiștii generaliști nu au apărut concomitent cu cei particulariști. Cele două grupări s-au format doctrinar în paralel, dar nu în același timp. Biserica baptistă particularistă a fost organizată începând cu anul 1633, la o distanță de 20 de ani de cea generalistă, care a luat ființă în timpul vieții lui John Smyth.

miercuri, 20 ianuarie 2021

Aberații teologice în pandemie

            Ortodoxia este religia extremelor  iar una dintre extreme este monahismul, călugării (cel puțin o parte din ei)  promovează o teologie extremistă - prima pe listă fiind aceea că religia ortodoxă este singura "adevărată" . Dar în vreme de pandemie  unii călugări ies în față cu alte aberații teologice ducând fanastismul religios bizantin pe culmi nebănuite.                                          


sâmbătă, 26 decembrie 2020

Creștin născut din nou

                                                   Ce înseamnă să fi creștin născut din nou ?


                                                                     


vineri, 25 decembrie 2020

Credința fără fapte

 

Faptele bune din perspectivă protestantă

Martin Luther , unul din cel mai importanţi  exponenţi  ai Reformei Protestante din sec.XV a avut o contribuţie remarcabilă în reformarea Bisericii Creştine ,chiar dacă reforma lui Luther a fost până la urmă  o reformă parţială.
Luther şi ceilalţi reformatori au înlocuit faptele pentru câştigarea mântuirii cu credinţa. Credinţa a fost centrul teologiei Protestante. Luther a mers atât de departe încât a refuzat să recunoască Epistola lui Iacov ca inspirată, considerând-o „epistolă de paie” deoarece insista asupra unei credinţe validate prin fapte. Dar combinaţia doctrinelor incapacităţii omului de a face ceva pentru a se mântui cu credinţa teoretică mântuitoare a dus la o concepţie nefericită şi la un eşec moral al Protestantismului.
 Se spune că înainte de moarte Luther  a revenit asupra acestor  concepte ,recunoscand importanţa faptelor ca dovadă a credinţei ,implicit a recunoscut adevărata valoare a epistolei lui Iacov şi a celorlante cărti din NT faţă de care avea rezerve în trecut.
 Totuşi această tendinţa de a minimaliza importanţa faptelor a rămas în teologia protestantă o piatra de incercare  care sa dovedit a avea un impact negativ asupra vieţii creştine.

_

_

                                                Mîntuirea prin credință sau prin fapte ?

.

În Biserica ortodoxă ca şi in cea catolică există credinţa că mântuirea se obţine prin fapte, protestanţii si neoprotestanţii cred ca mântuirea este doar prin credinţa .
Efeseni 2:8-9 “Prin har aţi fost mantuiţi prin credinţa .Si aceasta nu vine de la voi ; ci este darul lui Dumnezeu .Nu prin fapte să nu se laude nimeni.”
Pentru protestanţi,neoprotestanţi acestă afirmaţie a apostolului Pavel reprezintă esenţa Scripturii , pe aceest pasaj parinţii protestantismului Luther,Calvin etc,au construit doctrina despre mântuire .
Un adevar ce nu poate fi contestat –toate cultele creştine interpretează biblia conform cu propriile doctrine.
Interpretarea dată de Luther a fost că afirmaţia lui Pavel privitor la faptul ca mântuirea este prin har  prin credinţa (Efesni 2:8-9) poate fi inţeleasă în sensul că faptele bune ale creştinului nu au valoare înaintea Domnului , pentru mântuire.
Pentru a întări această doctrina p/np au adăugat şi un verset din VT care spune că “ faptele noastre bune sunt ca o haină murdara înaintea Domnului” evident acest citat din VT nu are nici o legătură cu afirmaţia apostolui Pavel ,dar are scopul de a întari interpretarea dată de Luther pasajului din Efeseni 2:8-9.
Ajuns la această convingere că faptele bune nu au valoare cel putin in privinţa mântuirii -Luther sa arătat deranjat de Epistola lui Iacov pe care a numit-o “epistola de paie” se pare pentru ca nu era în concordanţă cu interpretarea acceptată  de el referitor la valoarea “faptelor bune”.
Evident aici  Luther a cam întrecut măsura în această atitudine a lui  vizavi de o carte importantă a Noului Testament  ….
Epistola a fost scrisă de apostolul Iacov care nu numai că a fost contemporan cu Isus dar a fost chiar fratele Mântuitorului .Istoricii il descriu pe Iacov ca fiind  o persoana cu autoritate  ,care a avut un rol foarte important în formarea  Bisericii primului secol .
Epistola lui Iacov care subliniază ideea că credinţa ar trebui validată prin fapte pentru a-şi dovedi valoarea  este în acord cu multe din afirmatiile Domnului  Isus Hristos ,poate cel mai concludent exemplu sunt afirmaţiile Domnului despre Ziua Judecatii :
Evanghelia dupa Matei cap. 25 versetele 31-46 . aici nu se vorbeşte doar de credinţă ci mai ales de fapte !
O logică elementară a-r trebui să ne determine sa consideram cuvintele rostite de Hristos ca fiind  “Literă de Evanghelie”  cuvinte  peste care nu  putem trece .
În final în  ziua judecatii  Legea după care se va face Judecata fiecăruia (Matei 25) va fi cu siguranţă  numai Evanghelia şi nu doctrinele diferitelor culte ,mai vechi sau mai noi.
În ce priveşte afirmaţia apostolului Pavel din epistola către Efeseni 2: 8-9 este perfect adevărată .
Este adevărat că creştinul este mântuit prin har  , prin credinţă ,care nu vine de la om ci este darul lui Dumnezeu ,nu prin fapte să nu se laude nimeni . Era nevoie ca apostolul Pavel să spună aceste lucruri evreilor si neevreilor din vremea lui ,care erau tentaţi să-ţi atribuie lor meritul pentru mântuire şi astfel să cadă în ingâmfare ,valabil de altfel pentru creştinii din toate timpurile . Este evident mântuirea se datorează exclusiv harului lui Dumnezeu şi ce a făcut Hristos pentru noi pe cruce şi nu meritelor noastre.
Chiar daca am ajuns la concluzia  că nu faptele noaste ne mântuiesc ci credinţa în Hristos  asta nu ne dă dreptul să avem o credinţă fără fapte sau să spunem ca faptele nu au nici o valoare ,pentru ca aşa cum spune Iacov în epistola sa credinţa fără fapte este moartă .
Credinţa trebuie validată prin fapte care să demostreze că noi înplinim porunca dată de Dumnezeu “să iubeşti pe apropele tău ca pe tine însuţi “ (Marcu 12:31 ; Galateni 5:14)
In concluzie : Mântuirea este prin harul lui Dumnezeu , prin credinţa , dar o credinţa vie validată prin fapte, nu una doar teoretică  .
Credinţa nu poate înlocui faptele, credinţa şi faptele merg împreuna nu se exclud reciproc.

 Unul din punctele vulnerabile al protestantismului  este dezinteresul (dispreţul) multora pentru a face fapte bune pe motiv că acestea nu sunt esenţiale pentru mântuire.
Desigur că in privinţa faptelor nu toate bisericile np  au aceiasi viziune sunt biserici unde se predică şi se promovează faptele bune dupa modelul Nou Testamental. . Dar sunt şi biserici care privesc mai degrabă cu despreţ către acest subiect, in biserile respective funţionînd mai degraba principiul „fiecare pentru el” , pastorii şi comitetul (se pare )  dau  tonul în această privinţă , in ziua Judecății toți vor da socoteală pentru binele sau răul care l-au făcut în viață.

Ca sa nu-i uităm nici pe ortodocşi si catolici, la ei se vorbeşte mult de importanţa faptelor dar   foarte puţini pun in practică aceste pricipii creştine, iar faptele bune fară pocăinţă nu duc la mântuire.
Mântuirea este prin credință ,dar judecata este după fapte. ..simplu Matei  cap. 25 versetele 31-46 .