joi, 29 august 2024

miercuri, 21 august 2024

7 modalități prin care muzica contemporană a jefuit biserica de închinare



Andrei Croitoru încearcă să ne prezinte o analiză îndulgentă a așa ziselor "biserici cu închinare compemporană" unde bandele (nu bandurile că este incorect gramatical) însărcinate cu muzica oferă un  spectacol spre delectarea audienței .


 

vineri, 16 august 2024

Nevăzător este vindecat în momentul botezului






August 14 . 2023

Miracole se întâmplă și astăzi, nu este singurul caz de acest fel. 


Mărturie James Drian 






 

vineri, 2 august 2024

În ce mod te ajută biserica într-un cult neoprotestat ?

 



Biserica crestina infiintata de Hristos si de apostoli avea la baza o serie de principii fundamentale  inspirate dn  invataturile lui Hristos , unul din aceste principii era dragostea frateasca si intrajutorarea reciproca. 

"Toți cei ce credeau erau împreună la un loc și aveau toate de obște. Își vindeau ogoarele și averile, și banii îi împărțeau între toți, după nevoile fiecăruia." Faptele Apostolilor 2:44-45


„Cei bogați dintre noi poartă de grijă săracilor; trăim o viața de strînsă părtașie si pentru tot ceea ce avem binecuvantăm pe Făcătorul nostru prin Isus Christos, Fiul Său si prin Duhul Sfant.

„Apologetica- Închinarea in Biserica Primară ” Iustin Martirul anul 150. 

                                                     

Daca reforma intiata de Luther si-a propus o reformare a Bisericii Catolice , Reforma Radicala anabaptista si-a propus intoarcerea la crestinismul din primul secol. Teoretic neoprotesantii si-a asumat aceleasi deziderate dar practic cati mai tin cont de ele ? 



Experienta mea intr-o biserica neoprotestanta. 


Nu este bine sa ajungi in situatia de a depinde de ajutorul altora dar viata iti poate ofieri si astfel de surprize. In urma cu cativa ani ma mutasem in orasul Tarnaveni Jud. Mures si nu dupa mult timp am trecut printr-o experienta nefericita, m-am imbolnavit de o conjuctivita acuta si aveam nevoie de cateva medicamente care erau destul de scumpe. Eram in pensie de boala, o pensie modesta care pur si simplu nu imi ajungea sa pot cumpara respectivele medicamente. Eram nou in oras nu cunosteam pe nimeni si am decis sa apelez la biserica baptista la care tocmai ma trasferasem.

 Pastorul mi-a spus ca biserica nu are un fond de ajutor dar sa vin seara la rugaciune ca acolo vin frati din comitet si poate cineva ma poate ajuta.

 Am mers seara la biserica, ne-am rugat si la sfarsit am vorbit cu unul din frati  intrebandu-l daca cineva ma poate ajuta cu o suma de bani imprumut pana la pensie sa imi cumpar niste medicamente de care aveam nevoie urgent. Mi-a indicat un frate om de afaceri , proprietar de magazine in oras , am discutat cu el, a fost de acord sa imi dea imprumut pentru doua saptamani o suma de bani. 

Cand am primit pensia am mers la biserica si i-am inapoiat suma de bani ficei lui, insa la iesire ma intampinat fratele din comitet  care ma prins tare de mana (de parca ar fi a-si fi fost un infractor ) si ma intrebat pe un ton aspru , ai inapoiat banii imprumutati ? Am raspuns - da i-am dat ficei lui. Gestul barbatului ma șocat atat de tare in cat  mi-am spus ca voi parasii biserica respectiva si nu am sa mai calc niciodata intr-o biserica baptista. 

In momentul cand am avut aceasta experienta aveam deja 30 de ani in biserica baptista timp in care aproape luna de luna (mai putin la Tarnaveni) am platit taxele benevole la biserica de care apartineam fara sa obtin vreun avantaj material in acest timp.

Nu am mai stat mult timp in Tarnaveni mi-am vandut locuinta si m-am mutat in alt oras . Acolo cand am mers la biserica prima data si m-am prezentat  pastorului acesta  ma intrebat ce pensie am si mi-a oferit o suma de bani fara sa solicit vreun ajutor , dar e adevarat a fost singura ocazie cand mi sa oferit ceva in biserica respectiva.


 Din pacate nici in municipiul in care am primit botezul nou testamental in urma cu multi ani  ajutorul pentru cei nevoiasi nu era o practica curenta. Imi amintesc de un caz o sora vaduva care ramasese fara bani si intrebase pastorul daca o poate ajuta acesta a raspuns : "Acum iti dau ceva dar sa nu mai ceri ca biserica nu este CAR ! ".

Dar ce este biserica si cat mai seamana biserica de azi cu biserica infiintata de Hristos ? 

In ce priveste bisericile baptiste pentru ca am trecut prin mai multe de-a lungul anilor  pot sa spun ca difera in privinta  intrajutorarii fratesti desi in principiu baptistii privesc ca ceva nedemn, josnic sa apelez la ajutorul altora sau la ajutorul bisericii. Totusi mai exista biserici nu foarte multe care au un fond de ajutorare a celor in nevoie, s-a ajuns in acea situatie datorita unor pastori inimosi , crestini adevarati care au lasat mostenire bisericii din care faceau parte aceasta practica instituita de Hristos si apostoli.

In ce priveste alte biserici neoprotestante penticostalii au o mai mare deschidere in privinta  intrajutorarii , exista mai multe organizatii care ajuta pe cei aflati in dificultate in diverse moduri, material, financiar inclusiv prin construirea sau renovarea locuintei in anumite situatii . 

Crestinii dupa Evanghelie au si ei unele intiative dar sunt mai aproape de baptisti decat de penticostali in aceasta privinta . 



.







sâmbătă, 27 iulie 2024

Care este deosebirea dintre creștinismul Reformat și cel Neoprotestant Video

 

                                                   Interiorul  Bisericii Reformate Bucuresti

Există neoprotestanți care pentru că nu au intrat în contact direct cu protestanții  traditionali sunt tentați să-i confunde cu unii de-ai lor și totuși care este deosebirea între cele două forme de protestantism ? În ce privește aspectul lăcașului de cult nu sunt mari deosebiri între bisericile reformate și cele neoprotestante  în sensul că nici una din ele nu este decorată cu picturi și icoane (Reformații au în plus un spațiu ce amintește de un altar). Din punct de vedere doctrinar însă există deosebiri semnificative . 

 Scurt istoric

Biserica Evanghelică Reformată a luat naștere în secolul al XVI  doctrina Bisericii Reformate se bazează pe interpretările scrierilor din Noul Testament  enunțate de Huldrych Zwingli și Jean Calvin intre 1530-1540. Printre doctrinele elaborate de aceștia este și cea a predestinării.



În cei priveste pe neoprotestanți  să luam exemplul baptiștilor prima Biserica Baptistă a luat fiiță în anul 1609 în Olanda ca urmare a Reformei Radicale ințiate de anabaptiști . 

Doctrina 

 Baptiștii au la bază doctrina protestantă elaborată de Martin Luther (Sola Sciptura , Sola Fide etc.) plus o doctrină proprie în care se pune accent pe credință, pocaință, naștere din nou, laudă și închinare. 

Deosebirea esențială între protestanți și neoprotestanți este ca cei din urmă s-au întors mai mult la învațătura din Biserica Primara unde pocaința și nașterea din nou erau doctrine de bază  dar au fost "uitate" pe parcurs de bisericile tradiționale. Deasemeni Reforma Radicală a reintrodus botezul adulților practicat în primul secol.

Pe de alta parte protestanții Reformați se consideră parte a bisericii traționale  dar reformate de la care a moștenit unele practici precum liturghia , pe când neoprotestanții au tendința de a nu recunoaște Biserica Creștină  de la sfârșitul primului secol până la Reforma din secolul XVI. Aici s-ar putea să fie o problemă. 

Așa s-a ajuns să-și facă unii np "cluburi religioase" ignorând 2000 de creștinism și imaginându-și că creștinismul a început odată cu ei. Istoria Bisericii Creștine nu poate fi ignorată. 

În continuare vă ofer punctul de vedere al unui pastor al Bisericii Evanghelice Reformate din București despre neoprotestanți , care nu este întodeauna obiectiv, dar privit din perspectiva unui protestant nepocăit și "nenăscut din nou" .  Sf. Scriptură spune : Drept răspuns, Isus i-a zis: „Adevărat, adevărat îţi spun că, dacă un om nu se naşte din nou, nu poate vedea Împărăţia lui Dumnezeu”.  Protestanții tradiționali precum Reformații și Luteranii nu cunosc și nu practică această doctrină esențială în creștinismul apostolic al nașterii din nou și nici pocăința (decât mai mult teoretic).   Pastorul are și unele interpretări privitoare la închinarea la neoprotestanți  care pot părea șocante dar sunt parțial adevărate . 

                                                       


 






sâmbătă, 20 iulie 2024

De ce creștinismul apostolic al primului secol nu a fost ortodox, catolic , baptist sau penticostal


Modul cum doctrina denaturează conținutul autentic al Scripturii 




Fiecare cult creștin recunoscut are la bază o doctrină prin care interpretează Scriptura
Doctrina Bisericii Ortodoxe dar și a celei Catolice iși are fundamentul în învățăturile părinților bisericesti ce au trăit între secolul II și V și al hotărârilor Sinoadelor Ecumenice începând cu cel de la Niceea din anul 325. 
Cultele Protestante (Luterani, Reformati) și Neoprotestante (Baptiști, Penticostali, Creștini după Evanghelie) interpretează Scriptura pe baza doctrinei protestante concepută de Martin Luther și Jean Calvin în secolul XV. Penticostalii au în plus doctrina inițiatorilor dogmei penticostale respectiv Chales Fox Parham.
 La adventiști și alte grupări dizidente s-au adăugat  și alți mentori spirituali precum William Miller și Ellen White, etc.
Deosebirea între toate aceste culte și Biserica Creștină Apostolică inființată în primul secol de Hristos și apostoli este că cea apostolică nu interpreta Scriptura prin prisma unei doctrine inventate de oameni care deformează interpretarea inițială a Scripturii. În ce mod ?
  Să luam doar câteva exemple, doctrina luterana pune faptele pe plan secund , aproape că le desființează , Luther manifestand o adverstitate furibundă împotriva faptelor fiind revoltat de rolul pe care Biserica Catolică la acordat faptelor pentru obținerea mântuirii culminand cu cumpărarea de indulgențe. Chiar dacă clerul catolic a exagerat cu rolul faptelor în sensul interpretat de ei prin vânzarea de indulgențe, asta nu justifică negarea rolului faptelor în creștinism care este unul esențial evidențiat în multe pasaje din Noul Testament precum Matei cap. 25 (judecata finală) Epistola lui Iacov și multe altele. Aceste pasaje din Scriptură au fost trecute sub tăcere în multe biserici neoprotestante pe motiv că așa ne învață Luther că faptele nu au nici o valoare singura lucru care conteaza este credința (la care neoprotestanții au adaugat și pocaința). Acesta este doar un exemplu despre  cum doctrina poate deforma ințelesul autentic al Scripturii .
În ce privește Biserica Ortodoxă și Catolică, acolo puzderia de invățături introduse de părinții bisericești și sinoadele ecumenice au ajuns să formeze baza și fundamentul doctrinei ortodoxe iar Scriptura singura care este invațătura autentica a lui Hristos și apostolilor este pusă pe plan secund și deformată total prin interpretarea dată de sinoade conduse de împarat  și părinți bisericești.
                                               

  În principiu orice cult creștin are nevoie de o doctrină care sa fie un ghid în modul de ințelegere al Scripturii și al credinței creștine, dar aceasta doctrină nu ar trebui sa fie pusă deasupra Scripturii. 
Spre exemplu în institutele teologice neo/protestante studenții învață nu ce a spus frantele Domnului Iacov despre fapte ci ce a spus Luther despre epistola lui Iacov- că este " o epistola de paie" - în concluzie o putem pune deoparte , se predică din ea o dată pe an sau poate niciodata . Sau nu ce a spus Hristos în Evanghelia dupa Matei capitolul 25 despre judecata finală ci ce a spus Luther despre judecată ca ea nu există pentru cei care cred. Bineînțeles că de la anvon nu se menționează niciodată numele lui Luther dar modul cum se predică ne arată cine stă în spatele predicii.
 La fel se înamplă și la ortodocsi unde este pus pe primul loc ce a afirmat sfântul ....Augustin sau Atanasie sau Sinodul de la Efes  despre un verset sau altul din Scriptură și în funcție de ce au scris aceia se interpretează un verset sau altul din Scriptură.
 Este un exemplu destul de elocvent despre cum doctrina denaturează Scriptura în cultele de astazi. De aceea nu putem pune semnul egal între Biserica din primul secol și bisericile de astăzi . Adevărul absolut este doar în Scriptură.


.

marți, 16 iulie 2024

Este Biserica Harvest Arad biserică baptistă ?

 


Am auzit deseori pe internet comentarii în care se spunea despre Biserica Harvest din Arad că ar fi biserică baptistă dar nu este așa . Pastorul Barbosu a fost pastor baptist cânva în tinerețea s-a dar în 2013 și-a dat demisia din cultul baptist în urma unor conflicte cu biserica din care făcea parte. Pastorul Cristian Barbosu în urma studiilor teologice care le-a efectuat în urma cu 15 ani în SUA a intrat în contact cu culte americane de orientare liberală precum Harvest Bible Fellowship. După întoarcerea în România nemaigăsindu-și locul în cultul baptist a iesit din rândul baptiștilor și și-a format o biserică independentă de orientare teologică "Harvest Biblie Fellowship". Ulterior pastorul Barbosu și-a creat o noua familie de biserici moderne de inspirație americană  pe care a numit-o "Vertical Church (Europe)". 

Bisericile Harvest nu au nici o tangență cu doctrina baptistă și  sunt renumite prin forma de manifestare care uneori ne amintește de un club religios, cu muzică " contemporană" de toate stilurile.  În timpul campionatului mondial de fotbal de anul trecut și-au instalat un ecran uriaș în sala bisericii și a invitat membrii să vizioneze meciurile în biserică, aceasta fiind noua viziune futurista "verticală" despre biserica modernă a celor de la Harvest .

                                                   


               .                                               

                                                           

vineri, 14 iunie 2024

Mitul celor 10000 de secte versus Biserica Ortodoxa cea una


 Exista in anumite medii de propaganda a BOR o naratiune care spune ca lumea crestina se imparte intre Biserica Ortodoxa , cea Catolica si vreo 10 000 de secte. Este o afirmatie evident falsa din cel putin doua motive , crestinismul legal si oficial nu se imparte in ortodocsi si secte , pe de alta parte nu exista zece mii de secte. 
Reforma protestanta din secolul XVI a fost recunoscuta in intreaga lume  de secole,  sa vii tu ca ortodox etc. in anul 2024 si sa afirmi ca protestantii sau neoprotestantii sunt sectanti  sau sectari este o dovada de incultura (ca sa nu spun prostie). O organizatie religioasa recunoscuta de stat ca si cult crestin nu poate fi secta dupa o difinitie inventata de BOR  pentru ca se ia in considerare recunoasterea oficiala a statului roman si cea pe plan international si nu opinia unor exaltati fanatici dintr-un  cult sau altul iar biserica ortodoxa conform legii este tot un cult ca fel ca oricare altul. 

Cu siguranta ca exista culte si exista secte dar acestea din urma sunt cunoscute pentru ca au anumite caracteristici specifice si nu sunt recunoscute ca culte crestine de catre stat. 

https://sectereligioase.wordpress.com/

In nici o tara din Europa sau America  nu sunt considerate secte confesiuni neoprotestante precum Baptisti, Penticostali, Crestini dupa Evanghelie  la nivel oficial de stat. 

La nivel mondial sunt intradevar cateva sute de denominatiuni cum sunt numite pe Wikipedia dar denominatiune nu este echivalent cu secta ci este o asociatie de biserici locale.

De exemplu in SUA sunt 38 de milioane de baptisti (25% din populatie) datorita teritoriului vast al tarii acestia sunt impartiti in cateva zeci sau sute de organizatii cea mai mare fiind  South Baptist Church . Acestea au in comun anumite principii si se claseaza in una din cele 3 categorii de curente de doctrina  conservator, fundamentalist sau liberal . Fundamentalistii sunt cei mai stricti in respectarea ad literam a Scripturii, îi urmeaza conservatorii, iar liberalii sunt cei mai "relaxati" adica mai libertini in doctrina. 

Aceste organizatii sunt numite in SUA denominatiuni, asta nu inseamna ca sunt fragmentati in o mie de "secte" ci de organizatii pentru ca practic fac parte din acelasi cult iar diferentele sunt minore. 

Nici ortodocsii nu sunt toti "una" cum pretind , sunt impartiti in mai multe categorii  Ortodocsi Rasariteni , Ortodocsi Orientali, Copti, Siriaci etc. sunt cateva zeci sau sute de organizatii pe plan mondial. 

In plus fiecare stat are propria biserica autonoma, cu particularitatile sale specifice....Nu exista o singura biserica ortodoxa cu o conducere unica  precum cea catolica  . In plus in Biserica Ortodoxa Romana exista cel putin doua ramuri, cea seculara majoritara  si Oastea Domnului care functioneaza dupa alte principii  la ei este interzisa, bautura, fumatul, dansul, traierea in orice pacat etc. Preotii de la Oaste predica un mesaj diferit decat cei din lume (din lumea ortodoxa).

                                            


 Asa ca nici vorba de Biserica unica versus secte , aceasta este doar o fabulatie, pe romaneste o minciuna cu scop de manipulare  a ortodocsilor impotriva protestantilor si neoprotestantilor.

 Iar argumentul propagandei BOR ca aceasta ar fi Biserica "cea una" infiintata de Hristos este un alt fals, Biblia este prima dovada ca Hristos nu a infiintat Biserica Ortodoxa ci Crestina Apostolica sau primara care nu era de rit ortodox. Exista dovezi solide istorice ca atat biserica ortodoxa cat si cea catolica au aparut in perioada domniei impartului Constantin sec. IV acestea fiind bisericile sobornicesti - intemeiate in urma hotararilor Sinoadelor Ecumenice, adica doctrina lor isi are fundamentul in deciziile Sinodelor si invataturile parintilor bisericesti din acea perioada . In rest sunt fabulatii si propaganda .

In ce priveste cultele crestine din Romania sunt listate pe saitul ofecial al guvernului. 

 http://culte.gov.ro/?page_id=57

Denominatiunile si organizatiile religioase de tot felul sunt afisate pe saitul Wikipedia aici :

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Christian_denominations_by_number_of_members


..


marți, 28 mai 2024

Biserica Apostată, Închinarea satanică - Prof. Ioan Panican

Un subiect "fierbite" muzica contemporană , Hilsong, cei care au adoptat aceste stiluri muzicale moderne copiate în mare parte din muzica lumii o consideră o închinare autentică chiar dacă este evident o combinație între teme religioase și divertisment. Abordând acest subiect la o televiziune creștină din SUA profesorul Ioan Panican (penticostal)  o numește o închinare apostată, satanică. 






luni, 27 mai 2024

S-a dus "luna de miere" dintre baptiști si carismatici

 


In anul 1990 în România a luat ființă Alianța Evanghelică , la inițiațiva baptiștilor, din această organizație fac parte Cultul Baptist, Creștinii după Evanghelie și Cultul Penticostal. Scopul creierii acestei alianțe a fost o reprezentare mai puternică a evanghelicilor în raport cu statul dar și o colaborare în organizarea de  evanghelizări .  Un prim rezultat fiind rețeaua Radio Vocea Evangheliei din inițiativa pastorului baptist Iosif Țon dar și cîteva evanghelizări pe stadioane în mai multe orașe din țară cu participarea unor  evanghliști din SUA intre anii 1991 - 2000.  

În anul 1995 Alianța Evanghelică a invitat în țară pe  David Yonggi Cho pastor carismatic din  Seul la cea mai mare biserică creștina din lume. Evanghelizarea a ținut 3 zile la Sala Polivalentă din București, traducători au fost doi pastori baptiști. 

Anii au trecut și treptat colaborarea între culte s-a rărit până la dispației fiind înlocuită cu concurența. Mai nou nondenominaționalii carismatici apariții recente au preluat inițiativa prin Tony Berbece și asociații de la cei numiti de unii "cluburile" Vertical si Harvest. 

Aceștia organizează evanghelizări la care cheamă neoprotestanți din toate cultele dar cu un scop ascuns, de ai racola în organizațiilor lor religioase și uneori mai și  reușesc, de aceea reacția baptiștilor este pe măsură . Și până la urmă chiar dacă neoprotestanți din alte culte nu trec efectiv la Profides &co , faptul că devin susținători ai lor tot dovedesc că au căzut în plasa carismatică.  



      .                                                  



miercuri, 22 mai 2024

Menoniții, o comunitate creștină ultra-conservatoare


Pentru traducere in limba romana accesați setările din partea de jos a imaginii și alegeți limba româna sau treceți direct pe youtube 



.

duminică, 19 mai 2024

Prin ce se deosebesc carismaticii de penticostali ?

 


Pentru ca am fost o persoana foarte deschisa si dornica sa cunosc credinta adevarata si am frecventat atat biserici penticostale cat si  carismatice cred ca am reusit sa-mi fac o imagine cât de cât corecta despre  ambele incat sa pot  face diferenta intre cele doua.

In bisericile penticostale se pune accent pe botezul cu Duhul Sfant , in unele biserici se merge cu aceasta doctrina pana la extrema periculoasa  care suna cam asa : "Daca nu esti botezat cu Duhul Sfant -semnul fiind vorbirea in limbi - inseamna ca nu ai Duhul Sfant si mantuirea ta e pusa sub semnul intrebarii " asta nefind totusi o opinie generalizata .

 Am cunoscut biserici in care privitul la televizor era considerat un pacat, in conseciinta nimeni din acea biserica (de vreo 400 de membri) nu avea televizor in casa. In biserica exista practica marturisirii pacatelor pastorului care se facea in privat inaintea serviciului  .

Dupa Cina Domnului bolnavii ieseau in fața anvonului se puneau pe genunchi si  un grup de frati îi ungea cu undelemn si se rugau pentru vindecarea lor, se spunea ca unii se vindecau miraculos. 

In bisericile penticostale se pune accent pe vestimentatie , purtarea baticului la femei, rochie , imbracaminte decenta in biserica, fara bijuterii, machiaje . Barbatii si femeile stau separati in banci , asta era regula in toate bisericile de pocaiti pana nu ne-a lovit modernismul . Muzica din bisericile penticostale este preponderent  traditionala, se foloseste mult acordeonul .

Unii penticostali s-au separat de biserica lor si si-au infiintat biserici carismatice, un caz celebru fiind Tony Berbece .

 Prin ce se deosebesc bisericile carismatice de cele penticostale ?

 In primul rand muzica la carismatici este pusa pe primul loc stilul folosit fiind cel "contemporan" adica pop rock pe versuri religioase de aceea atrage multi tineri. Atmosfera este mai libertina, tinuta nu este atat de strict reglementala, nu se poarta batic, unele femei poarta pantaloni, cercei, inele, machiaje in unele cazuri. 

Daca la penticostali se pune accent pe vorbirea in limbi la carismatici se pune accentul pe vindecari miraculoase, in principiu carismaticii cred ca Dumnezeu doreste ca omul sa fie sanatos si prosper. 

Deosebirea la capitolul rugaciuni pentru vindecare este ca la penticostali astfel de rugaciuni cu punerea mainilor si ungere cu undelemn sunt ocazionale se practica de obicei doar in unele biserici, pe cand la carismatici este peste tot si aproape la fiecare serviciu. La unii carismatici in timpul rugaciunii persoana atinsa de pastor cade pe spate. 

 Pentru a dovedi ca se fac vindecari in masa carismaticii (la nivel international) recurg la tot felul de practici unele imprumutate din spiritism cunoscutul fenomen Kundalini dar nu numai. Domeniul spiritelor este unul alunecos si periculos... nu stii pana la urma cu ce fel de duh intri in contact. Greu de inteles cum este posibil ca desi atat penticostalii cat si carismaticii invoca aceiasi calauzire a Duhului Sfant au pareri divergente (chiar opuse) in multe privinte precum stilurile muzicale acceptate in biserica crestina, libertatile in privinta vestimentatiei, bijuterii, machiaje , etc. 

 Este cel putin ciudat cum de este posibil ca de la aparitia crestinismului muzica lumeasca sa fie interzisa in lacasul de cult, iar carismaticii sa foloseasca aceste stiluri de muzica cu origini lumesti in lacasul de cult si la  evanghelizari . Oare sa fie acelasi duh care ne calauzeste sau nu ? Unii presupun ca nu si atunci unde e problema ?  

Datorita accentului pus pe vindecari miscarea carismatica a trecut pe primul loc in lume la capitolul "evanghelizari " sau altfel spus prozelitism carismatic in masa. 

                                                                                 


    


 

    

marți, 14 mai 2024

Care este Biserica Creștină adevărată cea care are o formă instututionalizată sau cea fară cult ?

 


În ultima perioadă în special pe saiturile de socializare sunt tot mai mulți care afirmă că Biserica Creștină adevarată este cea  neinstituționalizată, care nu aparține de nici un cult pentru că  așa ar fi fost și cea din primul secol. Cea mai mare parte a celor care resping ideea de cult sunt se pare persoane care au fost excluse dintr-un cult , dar și cei care au fost influențati decisiv de cei care au avut conflicte cu cultele. 

Ce este un cult 

Cultul creștin este o organizație religioasă  formată din credincioși  care urmează o formă de credință, pentru ca statul să iți recunoască statutul de cult trebuie să îndeplinești o serie de condiții . Fiecare cult are o doctrină proprie prin care este interpretată Scriptura , toate cultele numite evanghelice au la bază doctrina protestantă   "Sola Scriptura" (cele cinci Sola) la care se adaugă câteva particularitați specifice cultului. 

Avantajele și dezavantajele cultului 

Existența doctrinei asigură o interpretare unitară a Scripturii, asigurarea unui cadru organizat pentru funcționarea cultului , existența institutelor teologice care pregătesc pastori pentru păstorirea turmei lui Hristos.
Dejavantajele existenței cultului dar mai ales al doctrinei este că doctrina poate denatura interpretarea naturală a Scripturii prin interferența cu doctrina (care este inventată de oameni).
Cel mai concludent exemplu dintre cultele neoprotestante este cel al adventiștilor unde doctrina are derapaje  grave spre legalism- exagerarea importanței sabatului, învațătura Elenei White , negarea existenței sufletului și al iadului sunt devieri nepermise de la creștinismul apostolic. 
Fie că se acceptă sau nu majoritatea cultelor sunt influențate de doctrina care le deviază de la cuvântul curat al Scripturii.
Câteva exemple:  La baptiști doctrina luterană are o influență importantă în interpretarea Scripturii, faptele fiind considerate de cei mai mulți facultative (aducând ca argument citate din VT "o haină murdară înantea Domnului") deși in Noul Testament sunt considerate obligatorii (ex. Matei 25; Iacov etc.). De asemenea doctrina cesaționistă este discutabilă .
La penticostali exagerarea importanței darurilor spirituale care devin o normă aproape obligatorie, botezul cu Duhul Sfânt , proorociile duse la extrem. 
La carismatici exagerarea darurilor spirituale duse la extrem, uneori cu derapaje grave spre ocultism, evanghelia prosperității. 
Pe ortodocși și catolici nu-i mai luăm în considerare că acolo Biblia este considerată mai degrabă o anexă, baza doctrinei lor fiind învățăturile părinților bisericesti și sinoadelor ecumenice care sunt învațături omenești.  
  Să ne aminim că creștinismul apostolic nu conținea doctrina Luterană și nici cea a Elenei White sau alți profeți , părinți bisericești sau sinoade ecumenice. 

Biserica neafiliată unui cult - avantaje și dezavantaje 

Faptul că în primul secol Biserica nu era organizată instituțional sub forma de  cult , nu înseamnă neaparat că acesta ar fi singurul model de biserica creștină acceptabilă și care ar trebui urmat pentru eternitate.
 Adunarea creștinilor în grupuri neinstituționalizate prezintă unele avantaje dar și dezavantaje. 
Avantajul este ca adunările din case au cheltuieli mai mici cu intreținerea , lipsa pastorului  plătit, banii adunați la colectă putând merge teoretic la cei săraci , în afara sumei necesare pentru mici cheltuieli de intreținere a locului de adunare. Scăpam de Luther și de Elena White sau alți profeți, părinți bisericești și sinoade ecumenice.

Dezavantajele adunărilor în case , fără cult sunt în primul rând de ordin dogmatic, lipsa unui doctrine clare duce inevitabil la interpretări divergente a Scripturii.
Un caz pe care l-am cunoscut pe internet, un american fost baptist a decis să iese din cult și să caute o biserică care să fie fix ca  cea apostolică din primul secol . A cunoscut alți vreo 5-6 cu idei asemănătoare lui și au încercat să constituie o biserică fără cult identică cu cea din primul secol. La scurt timp au început să apară disesiuni între ei, fiecare avea o interpretare proprie și diferită de a celorlalți și nu după mult timp s-au desparțit. Americanul și-a împartășit experiența pe saitul propriu împreună cu viziunea sa despre creștinism. 
https://www.christian-history.org/sola-fide.html
Un alt dezavantaj al bisericii fără cult este fărâmițarea Bisericii lui Hristos într-un număr infinit de grupuri și grupulețe care la un moment dat se pot antagoniza deja existând semne evidente de adversitate din partea celor neafiliați față de cei din culte de orice fel. Asa ceva nu este deloc normal si nici crestinesc.
 Alt dezavantaj este că cei care nu sunt organizați în culte nu pot crește numeric comparativ cu cei care aparțin de un cult fie el și nondenominațional. Într-un stat în care există o religie majoritară dominantă precum cea ortodoxă este impotant să existe și o confesiune evanghelică puternică, altfel majoritatea va avea tendința de a anihila minoritatea. 
                                                     


 Ne putem imagina cum ar arăta satele și orașele lumii fără clădirile de biserici ? Adică creștini să existe dar să fie ascunși în casele lor . În timp ce păgânii ar avea moschei sau temple impunatoare  creștinii să stea oarecum ascunși  , nu ar fi deloc normal și benefic pentru crestinism ! Clădirile de biserici au fost întodeauna un simbol , o emblemă a localităților în care au fost construite.
În concluzie nici una din variante nu este perfectă , dar judecând rațional forma instituționalizată este mai viabilă, cu condiția să punem Scriptura pe prim plan și să ignorăm cât se poate doctrina cultului atunci când ea se abate de la Scriptură. 





luni, 6 mai 2024

Lumina sfântă de la Ierusalim - e revelație șocantă

O investigație minuțuoasă efectuata de o organizație creștină din SUA în legătura cu "Lumina Sfantă" de la Ierusalim a scos la iveală istoricul și secretele acestei presupuse minuni. 

Un arhimandrit care participă la ritualul de la Sf. Mormânt relatează cum el aprinde candela de la care mai târziu patriahul Iersualimului aprinde mănunchiul de lumânări care îl distribuie apoi credincișilor (ca fiind "lumină din cer").

 Filmul  este subtitrat în limba româna trebuie doar să intrați pe setări în partea de jos a imaginii și căutați în listă limba română . 





 

joi, 2 mai 2024

Paul Negruț - Lucrurile materiale ne distrug fără să ne dăm seama. (fragment)

O realitate tristă, mulți creștini neoprotestanți, dar nu numai cad pradă  tentațiilor materialiste și devin robi goanei după bani și îmbogățire,  consecințele unei astfel de alegeri sunt îndepărtarea de Dumnezeu și de valorile creștinismului apostolic.
Pastor Paul Negruț - Biserica Baptistă Emanual Oradea 




 

miercuri, 1 mai 2024

Mitul bisericilor independente

 Se inmulțesc bisericile independente nondenominaținale  , cauza apariției fiind cel putin în parte datorită ieșirii  sau excluderii din cult al mai multor pastori cunoscuți din diverse motive, exemple avem destule Vladimir Pustan, Cristian Barbosu, Florin Ianovici, Toni Berbece etc. 

Mai nou unele din aceste biserici au preluat inițiativa încercând să creieze retele de astfel  biserici prin evanghelizări în masă , atrâgându-i pe tineri cu muzică contemporană (pop, rock) și un mesaj carismatic .

                                                      


                  .                                  

                                                         

luni, 22 aprilie 2024

Sola Scriptura - Numai Scriptura dar nu toată Scriptura ci numai ce ne place nouă

 

 

Pe un grup de discuții  interconfesionale un ortodox de la Oastea Domnului a postat o lista destul de lungă de versete din Noul Testament în care erau enumerate condițiile pentru  obținerea mântuirii în opinia sa , erau incluse Matei 25 : 31-46 judecata finală dar și Epistola lui Iacov "Credința fără fapte este moartă". 

Neoprotestantii au evitat politicos să studieze atent sau să comenteze acea postare preferând să posteze citate din Martin Luther "Cine crede în Hristos va fi mântuit fiind justificat prin credință". 

Pretinsele discuții interconfesionale nu sunt în realitate decât o confruntare verbală sau altfel spus  un "dialog al surzilor" între neoprotestanți și ortodocși în care neoprotestanții iși afișează propriile doctrine religioase cele cu justificarea respectiv mântuirea numai prin credință iar ortodocșii dogma BOR cea conceputa de sinoadele ecumenice din perioada domniei Împaratul Constantin (325) si secolele care au urmat. 

Ortodocșii dogmatici își imaginează că dogma lor în întregime a picat direct din cer deși în realiate este rodul exclusiv al clerului Bisericii Ortodoxe încă de pe vremea când era una cu Biserica Catolică adică între 325 și 1054 . După separare dogma s-a mai clarificat și  particlularizat dar tot rezultat al deciziilor clerului (episcopilor) a rămas. .

Protestanții în schimb au rămas ancorați în teoriile lui Luther și Calvin cu Sola Scriptura - Numai Scriptura . Dar nu toată Scriptura ci acele pasaje pe care Luther le-a subliniat, celelalte râmânând pe dinafară pentru alții pentru care Sola Scriptura înseamnă Scriptura în totalitatea ei