Ruptură majoră pe tema „Paștele comun”. Papahagi către Neamțu: „Ai ales să pui capăt prieteniei noastre. De-acum, fiecare pe drumul său” / „M-a întristat postarea ta nedreaptă și neprietenească”
Profesorul clujean Adrian Papahagi și teologul bucureștean Vasile Bănescu se numără printre cei care au rupt prietenia cu Mihail Neamțu, fosta speranță a politicii de dreapta din România, care s-a plasat în ultimele zile alături de tabăra rusofilo-putinistă a Bisericii Ortodoxe Române (BOR), pe tema Paștelui comun între ortodocși și catolici.
Apelul Papahagi – Baconschi, semnat de zeci de intelectuali, ca BOR să ia în calcul posibilitatea ca Paștele să fie serbat din nou de toți creștinii împreună, a fost întâmpinat cu un text bizar, ironic-sarcastic, de către fostul lor discipol, Mihail Neamțu. Papahagi și Bănescu au explicat reacția lui Neamțu: a ales tabăra populiștilor filoruși de la AUR.
Papahagi și Neamțu rup astfel o prietenie veche, cimentată și de crezul politic comun, dar și de zecile de conferințe pe care le-au susținut împreună, legați de cărțile lor.
Petiția inițiată de Adrian Papahagi și Teodor Baconschi a fost semnată de zeci de personalități care sunt bine ancorate în problematica teologică. Ideea este ca, după foarte mult timp, creștinii să se înțeleagă pentru a sărbători din nou împreună Paștele, așa cum a fost multă vreme înainte să se ajungă la o ruptură între ortodocși, catolici și, ulterior, protestanți.
Problema ortodocșilor este că, de 100 de ani, calculează data Paștelui după un calendar greșit (cel iulian). Papahagi și Baconschi n-au propus ca BOR să adopte data la care sărbătoresc catolicii, ci să se găsească o cale de mijloc, de comun acord.
Tabăra filorusă și filetistă (naționalistă) din BOR a reacționat virulent, cu insulte și ură. De partea ÎPS Teodosie Tomitanul, a ÎPS Calinic Suceveanul, a preotului-agresor Calistrat, a teologului isteric Valentin Guia ori a călugărului basarabean Savatie Baștovoi a apărut, surprinzător, Mihail Neamțu.
Acesta a comentat sarcastic, pe contul său de Facebook, inițiativa prietenilor săi care l-au ajutat și promovat în carieră, după cum remarca mai târziu profesorul Papahagi.
MIHAIL NEAMȚU: „CREȘTINII DIN PRIMELE SECOLE STRÂNGEAU BANI PENTRU CEI NEVOIAȘI. NOI STRÂNGEM SEMNĂTURI, ȘTIIND CĂ AȘA, IAR NU ALTFEL, SE REVARSĂ-N SUFLETELE NOASTRE PACEA LUI HRISTOS ȘI RÂVNA SFINȚILOR”
„Istoricii vor consemna și posteritatea se va cutremura. În 23 aprilie 2023, pășind pe urmele pe urmele Sfântului Gheorghe în lupta cu balaurul, Ortodoxia românească a biruit. Am învins toate fricile și toate barierele psihologice care ne țineau înapoiați. Am triumfat în lupta cu păcatul. Am înfruntat curajoși fiara......
VASLE BĂNESCU: „ECCE HOMO! VIITOR DE AUR ȚARA NOASTRĂ ARE!”
Aproape imediat, profesorul Adrian Papahagi și teologul Vasile Bănescu (purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române) i-au dat „unfriend“ pe Facebook, nu înainte de a-i lăsa câteva scurte comentarii.
Adrian Papahagi i-a scris: „M-a întristat postarea ta, nedreaptă și neprietenoasă. Din nefericire, prin aceasta, ai ales să pui capăt prieteniei noastre. De-acum, fiecare pe drumul său. Toate cele bune!”.
La scurt timp, Vasile Bănescu a comentat și el: „Exact același lucru îl am și eu de spus în legătură cu această neagră revelație. Absolut același lucru!”.
Apoi, ceva mai jos, probabil aluzie la valul de insulte și de acuzații la adresa lui Papahagi că s-ar fi vândut Vaticanului, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei a adăugat: „Ecce homo! Viitor de AUR țara noastră are!”.
Decizia lui Papahagi de a rupe legătura cu Mihail Neamțu a fost salutată și de Theodor Paleologu, fost coleg de partid (PMP) cu Neamțu: „Slavă Domnului!”.
A doua zi, Adrian Papahagi a dat pe contul său de Facebook, de data aceasta, o scurtă replică, aluzie atât la reacția lui Mihail Neamțu, cât și a tuturor așa-zișilor credincioși ortodocși care se opun cu înverșunare oricărei schimbări.
ADRIAN PAPAHAGI: „AȘ FI CURIOS SĂ AFLU CE ISTERII FĂCEAU IDOLATRII FORMELOR ÎNȚEPENITE CÂND BISERICA A TRECUT DE LA SLAVONĂ LA ROMÂNĂ, DE LA CARACTERELE CHIRILICE LA CELE LATINE SAU, ÎN 1924, DE LA CALENDARUL IULIAN LA CEL GREGORIAN. URLAU CĂ PIERE ORTODOXIA ȘI DEVENIM CATOLICI?”
„Dacă vreun istoric ar avea timp și dispoziție să sape în arhive, aș fi curios să aflu ce isterii făceau idolatrii formelor înțepenite când Biserica a trecut de la slavonă la română, de la caracterele chirilice la cele latine sau, în 1924, de la calendarul iulian la cel gregorian. Urlau că piere ortodoxia și devenim catolici și îi spurcau pe cei care înțeleg că dreapta credință nu e prizoniera unor accidente istorice ca alfabetul sau calendarul? Pe lângă stiliști, cu stilistica lor strâmbă, vor fi apărut și erezii sloviste, slavoniste, lingvistice?
Iar cei care au nevoie de minuni ca să creadă în Înviere, și nu primesc decât lumina care vine cu avionul de la Ierusalim, ce făceau înainte de moda căratului luminii cu avionul? Dar ce înseamnă o biată lumânare, indiferent cum se aprinde, față de lumina cea adevărată, care nu se ivește într-un singur loc și într-un singur moment, ci luminează mereu celor care cred, adică Îl cred pe Hristos pe Cuvânt, chiar și (sau mai ales) fără să aibă nevoie de minuni pentru aceasta?”.