miercuri, 30 august 2023

Care este diferența între baptiștii generaliști și baptiștii reformați

 

              
       Biserica Baptistă Providența - Timișoara- generalistă - in spatele anvonului se află  bateria de tobe. 


     Baptiștii generaliști (sau generali) și baptiștii particulariști (sau reformați)  poartă același nume deci sunt frați dar "vitregi". 

Care este deosebirea între ele ? Scurt istoric:

 Baptiştii generalişti s-au organizat în biserici începând cu anul 1611, prima biserică fiind constituită la Amsterdam  sub indrumarea pastorului puritan englez  (fost anglican) John Smyth .

Biserica baptistă particularistă (reformata) a fost înființată în anul 1633. Ea descinde din Independenți, avându-l ca păstor pe Henry Jacobs

Doctrina:  Particulariștii susțineau că Isus Cristos a murit doar pentru cei aleși sau predestinați. Teologia baptistă particularistă s-a dezvoltat pe linie reformată sau calvină.

Baptiștii generaliști au respins fățiș toate doctrinele calviniste, susținând că dragostea lui Dumnezeu se manifestă față de întreaga omenire, nu doar față de cei aleși sau predestinați. Cei care mor nemântuiți sunt rezultatul refuzului mântuirii oferite de Dumnezeu, nu a faptului că nu a existat nici un fel de posibilitate de mântuire datorită predestinării. 

 In pricipiu  baptiștii reformați au ca fundament teologic doctrina lui Jean Calvin iar baptiștii generaliști cea a lui Martin Luther și John Smyth. 

                                       


Un alt element distinctiv  care separă cele două ramuri ale baptismului este:

Principiul de închinare .

Baptiștii reformați susțin  principiul  regulativ (sau regulat) de închinare , cei generaliști pe cel normativ.

Principiul regulator de închinare este o doctrină teologică creștină potrivit căreia închinarea publică adusă lui Dumnezeu trebuie să cuprindă acele și numai acele elemente instituite, legiferate sau introduse prin poruncă sau exemplu în Biblie; că Dumnezeu instituie prin Scriptură tot ceea ce cere pentru închinare în biserică și că orice altceva este interzis. 

Un element important în această doctrină este instrumentația  care se rezumă în general la orga sau pian (sau mai rar în unele biserici nici un instrument in lăcașul de cult) motivația - Noul Testament nu menționează întrebuințarea instrumentelor în închinare. Principiul regulator este practicat mai ales în  Bisericile Reformate conservatoare, în Mișcarea Restoraționistă și în alte denominații protestante conservatoare, găsindu-și expresia în documente confesionale cum ar fi Mărturisirea de credință de la Westminster și Mărturisirea de credință baptistă de la Londra.

Principiul normativ de închinare  stipuleaza ca  tot ce nu e interzis în Scriptură este permis în închinare, atâta timp cât este potrivit păcii și unității bisericii.

Din acest motiv cel putin o parte din bisericile baptiste generaliste americane au acceptat cu lejeritate introducerea prin anii 1965-70 a muzicii laice pe versuri religioase (pop rock etc) numită Christian Contemporary Music și al instrumentelor specifice acestor stiluri muzicale, bateria de tobe si chitari electrice. Ulterior aceste stiluri muzicale și instrumente au fost introduse în aproape majoritatea bisericilor neoprotestante cu excepția celor Baptiste Reformate, bisericilor Reformate conservatoare ,  Prezbiteriene (conservatoare) , Menonite  și in parte cele Adventiste. 

 Pastorii baptiști reformați pe de altă parte au luat atitudine împotriva "mișcarii muzicii creștine contemporane "  demascând-o ca fiind promovatoare a divertismentului deci eretică. Un exemplu poate fi pastorul Peter Masters de la biserica baptistă "Metropolitan Tabernacle" din Londra (biserica în care a fost pastor Spurgeon) care a scris mai multe cărți pe acest subiect dintre care una a fost tradusă în româna sub titlul "Închinarea un ghiveci" . 




În acest timp pastorii baptiști (generaliști) din România unii  fie ignoră subiectul fie salută cu entuziasm noua modă cu muzica laică pe versuri religioase pe care o numesc  "muzica nouă". 

 În concluzie fiecare ramură a baptismului are și părți bune dar și unele discutabile  , deși fiecare biserică locală are propria politică în ce privește închinarea prin muzică. 

   

.

                                       




.


 

joi, 24 august 2023

Mărturia unui tinere care a fost atrasă într-o "biserică" independentă care se manifesta prin "închinare contemporană"

 

Mărturia unui tinere care a fost atrasă  într-o "biserică" independentă care se manifesta prin "închinare contemporană" pe care a parăsit-o pentru o credinţa creştină autentică 

A trăi o pocăinţă surogat este mai grav decât a nu crede în Dumnezeu. Domnul Isus Hristos a avut cele mai grele cuvinte dintre toate câte a rostit faţă de farisei, cărturari şi preoţi..........
           Nu mai vrem să plătim nici un preţ şi ţinem morţiş să ne bucurăm. Facem orice ca să ne bucurăm. Lumea în care trăim se aruncă disperată în distracţii şi noi ni le-am inventat pe ale noastre, cu gust de religie şi coloranţi artificiali. Am imitat cum puţini pot imita lumea şi am adus-o în bisericile noastre, botezînd-o cu nume creştin. Ne legănăm şi cântăm după duhul lumii, trăim după duhul lumii, vorbim după duhul lumii, ne îmbrăcăm după duhul lumii, mâncăm şi bem după duhul lumii! Ne-am lăsat siluiţi de lume şi nici măcar nu mai opunem rezistenţă! Părinţii credincioşi asistă cu nepăsare şi neputinţă la batjocorirea copiilor lor, batjocorire care nu se face în lume ci chiar în ceea ce ei numesc biserică. Creştinismul a ajuns să fie “cool”, senzaţiile provocate şi trăite în mod artificial fiind confundate cu bucuria în Duhul Sfânt. Am ajuns în vremurile în care este mai periculos să-ţi duci copii la biserică decât pe stadion. Pentru-că dacă învaţă o cale strâmbă a pocăinţei nu vor mai avea nici o şansă. Ori vor crede că sunt bogaţi dar ei vor fi săraci, ori se vor dezgusta de ceea ce au găsit, pe bună dreptate spunând că nu vor o astfel de cale a pocăinţei.
          Nu-i de vină lumea! Ea merge pe calea ei. Sunt de vină cei ce au adormit dar care ar fi trebuit să stea treji, sau să demisioneze!
          Dar dacă cei din frunte au adormit ar trebui să fim treji măcar noi. Şi să nu ne lăsăm duşi de valul înşelătoriei religioase.


Am scris aceste rânduri după ce, în urma publicării materialului intitulat “De ce nu cred în pocăinţa lui Bodo” am primit o scrisoare din partea unei tinere de 23 de ani, Cosmina.
          Scrisoarea ei m-a întristat dar mi-a adus şi bucurie. Am înţeles încă o dată că pericolul despre care vă vorbeam în acel material este real. Pericolul pocăinţei false şi al închinării false. Dar m-am şi bucurat că o tânără de 23 de ani a reuşit să se smulgă din mreaja acestei credinţe înşelătoare, să se reîntoarcă la Scripturi şi să se aşeze pe făgaşul cel bun.
          Am întrebat-o dacă pot să-i public scrisoarea şi iată ce mi-a scris în cea de-a doua scrisoare şi din care extrag doar un fragment:
          “Vă rog să vă rugaţi, şi dacă credeţi că scrisoarea publicată va fi spre gloria lui Dumnezeu atunci da, puteţi să o publicaţi. În acelaşi timp, rugaţi-vă şi pentru mine pentru că în urma publicării scrisorii vor fi reacţii şi aş vrea să ramân tare în lucrurile pe care mi le-a încredinţat Dumnezeu. Mă simt ca un copil printre lupi înfometaţi gata să mă sfaşie, în locuri unde ar fi trebuit să găsesc o turmă şi un Păstor. Sunt puţini oamenii credincioşi pe lângă care pot să mă întăresc în omul dinlăuntru prin părtaşia frăţească. Slavă Lui că a găsit cu cale să înfruntăm aici prigoniri şi acolo odihnă! “
          Am stat într-un moment de cumpănă. Mă gândeam să o protejez pe Cosmina şi să nu fac publică scrisoarea sau să-i dau alt nume. Dar mi-am adus aminte că Domnul Isus spunea că ucenicii Lui vor fi prigoniţi. De ce prigoniţi? Pentru că ei au ales să fie altfel. Altfel decât lumea şi altfel decât lumea religioasă. Pocăiţii spun că ei sunt altfel decât lumea. Trecând peste faptul că afirmaţia aceasta nu se mai potriveşte cu realitatea ar trebui să ne gândim dacă nu cumva este nevoie să nu ne mai potrivim nici cu chipul organizaţiei religioase din care facem parte. Potrivirea, asemănarea, trebuie să fie cu Hristos şi numai cu El.
          Şi m-am gîndit apoi că persecuţia religioasă nu a făcut rău nimănui. Dimpotrivă! Se vede aceasta azi, în libertate, când, de bine ce ne este, am început să ne facem viţei de aur şi să ne ridicăm la joc şi veselie. Nu s-ar fi întâmplat aşa ceva în timpul persecuţiei comuniste.
          Şi apoi oare nu vrea Satan ca toţi să tăcem şi înşelătoria să continue? Dar Dumnezeu nu se lasă fără mărturie.
Iată dar scrisoarea Cosminei:
          “Pace, frate Dan.
          Numele meu este Cosmina. Am 23 de ani iar în Februarie fac 3 ani de când m-am pocăit. Sunt din Bucureşti

          Vă spun sincer că şi eu am fost tare înşelată. Am fost prinsă în magia ritmurilor muzicale şi a fel de fel de manipulări emoţionale, în special prin muzică. Într-adevăr îmi puneam întrebarea: De ce am aceleaşi stări când mă “închin” Domnului ca atunci când eram în lume la un concert necreştin? Poate închinarea pentru Satan să fie aceeaşi ca închinarea pentru Dumnezeu? Ştiam că nu… dar nu ştiam nici să explic, nici nu cunoşteam adevărata închinare ca să pot face distincţia. Practic săream, dansam, mă învârteam… făceam tot felul de chestii de care sincer să vă spun acum… mi-e ruşine. Oamenii veneau totuşi şi-mi spuneau: “Ce minunat te închini Domnului! Cât de mult mă încurajezi când te văd cum te “închini”!” “Ai darul închinării!” etc…
          Îi mulţumesc lui Dumnezeu că a venit o perioadă de criză în viaţa mea (pe plan spiritual). L-am ascultat pe Paul Washer când a fost în mai 2010 în Bucureşti apoi am continuat să ascult oameni duhovniceşti, inclusiv Zac Poonen. Şi mi-am dat seama că ceva chiar nu merge. Am plecat din biserică şi din toate activităţile “religioase” în care eram implicată. Şi am început să-l întreb pe Dumnezeu… “Ce este mântuirea?”. “Ce este Crucea Ta?”
           Am luat-o de la început… fiecare pas… La un moment dat… ceva s-a întamplat. Am început să înţeleg atâtea minciuni în care credeam ferm, atâtea păcate pe care nu le vedeam… Şi am început să fug la propriu şi la figurat de ceea ce se numeşte “închinare” astăzi… Mă înfricoşez şi mă apucă fiorii groazei numai când ascult câteva acorduri ale melodiilor “creştine” pe care odată, cândva, mă “închinam” Domnului.
          Din Iunie, de când Dumnezeu m-a regenerat, până în momentul de faţă… încă mă minunez de mântuirea Lui Dumnezeu, de dragostea lui arătată la Cruce, de jertfa Lui… Şi mi-am adus aminte ce a spus Paul Washer că dacă Jertfa lui Hristos e plictisitoare pentru tine, sau că e ceva ce ai inţeles când te-ai pocăit – eşti înşelat! Că poţi să petreci veşnicii meditând la Jertfa Lui şi întotdeauna va fi nouă şi minunată! Glorie Lui!

          Când l-am ascultat pe Bodo şi m-am gândit la ceea ce a spus… m-am întristat… Să te pocaieşti pentru a “face şi tu ceva pentru Dumnezeu” e tare trist. Şi ce e şi mai trist… e că am întâlnit puţini oameni care să înţeleagă pericolul în care ne aflăm. Nici eu nu l-am înţeles dar Dumnezeu a avut milă de mine şi are milă în continuare. Mâna Lui Dumnezeu nu e prea scurtă ca să mântuiască, dar inima omului e prea împietrită ca să se lase mântuit… pentru că asta înseamnă să renunţe la “Eu”. Aici mi-a fost şi mie greu… Mi se spunea că ceea ce fac “Eu” nu e închinare (de către 2-3 fraţi tare dragi) dar “Eu” mă “simţeam prea bine” ca să renunţ.
          Mulţumesc Domnului pentru încurajarea pe care am primit-o prin editorialul  dvs.. Dumnezeu să fie glorificat în toate!
          Fiţi binecuvântat!

          P.S.: Imi pare rău că dragostea, îngăduinţa creştină, sfinţenia, toleranţa, credinţa, harul… sunt înţelese atât de greşit astăzi…”

          Pe de o parte este bine că fiecare poate să creadă ceea ce vrea şi nu se impune de undeva de sus ce să credem. Dumnezeu ne-a acordat această libertate şi omul să nu-şi permită să o anuleze. Dar tocmai pentru că fiecare poate să creadă ce vrea există pericolul ca să coborâm ştacheta credinţei jos de tot pentru a putea atrage în jurul nostru cât mai mulţi care să împărtăşească această credinţă şi, în felul acesta, să ne justificăm superioritatea faţă de alţii.
          Dacă veţi privi cu atenţie în jur o să constataţi că aşa se întâmplă. Nu doar cultele istorice nu mai au pretenţii la viaţa interioară a credinciosului şi pun accentul doar pe o viaţă exterioară şi pe o declaraţie verbală a credinţei ci şi cultele mai nou apărute.
          Coborâm standardul pentru că vrem să atragem în jurul nostru şi să nu ne pierdem influenţa, sau să câştigăm influenţă. Ca să fiu drept şi bine înţeles mai spun o dată că aşa se întâmplă în aproape fiecare grupare, chiar şi în gruparea din care eu fac parte. Într-un singur loc, din câte cunosc, nu se întâmlpă aşa şi se menţine un standard înalt, standardul Sfintelor Scripturi.
          În cele mai noi grupări neoprotestante oamenii sunt atraşi prin muzică şi mesaje despre vindecare şi bunăstare materială, sau despre dragostea lui Dumnezeu fără limite şi fără pretenţii. El te iubeşte aşa cum eşti. 

Nu mă mir că aceste grupări cresc tot mai mult şi s-a ajuns azi la adunări de zeci de mii de membri. Dar Domnul Isus spunea că poarta este strâmtă şi calea este îngustă şi puţini merg pe ea.
          Cât de diferit punem noi problema atunci când vorbim despre noi convertiţi dacă ne comparăm cu cel mai mare om care trăit până la Domnul Isus Hristos, şi anume Ioan Botezătorul. Veneau oamenii cu grămada la el ca să fie botezaţi şi el îi trimitea acasă. 

Le spunea ca mai întâi să se schimbe, să-şi schimbe atitudinea faţă de cele lumeşti şi să nu se joace cu Dumnezeu pentru-că securea a fost deja înfiptă la rădăcina pomului şi numai cei cu adevărat născuţi din Dumnezeu vor putea aduce rod bun, pentru slava Tatălui din cer. Pe Ioan Botezătorul nu-l interesa numărul ci calitatea. El nu avea alt interes decât ca Dumnezeu să fie glorificat şi calea lui Hristos către inimile oamenilor să fie deschisă. De aceea a fost cel mai mare prooroc. Nu a făcut nici o minune şi nici un semn, dar a fost cel mai mare pentru că a ţinut ştacheta sus. Croieşti cărări drepte şi pregăteşti calea lui Isus Hristos înspre oameni când predici adevărul nu când faci circ şi spectacol sau îţi urmăreşti interesele tale , personale sau de grup.


Sursa : http://www.radiounison.ro/editorial/nici-cosmina-nu-crede-in-pocainta-lui-bodo.html


.

miercuri, 23 august 2023

Radio Vocea Evangheliei între speranțe și realizări

 






La scurt timp după Revoluție în anul 1991 pastorul  Iosif Țon a anunțat la Oradea în că se dorește infințarea unui post de radio creștin "evanghelic", fiind pasionat de domeniul acesta am contactat comitetul de ințiativă și le-am cerut ca și orașul în care mă aflam să fie inclus pe listă . Am primit un răspuns pozitiv, și m-am implicat cât am putut pentru obținenrea licenței de 24 de ore și alte activități preconizate pentru inființarea stației locale. Eram foarte entuziast pe vremea aceea în privința impactului pe care un post de radio creștin îl putea avea în societate. Un coleg de profesie inginer care ulterior sa angajat la RVE , ma temperat cu afirmația " Stai liniștit că nu va fi nevoie să dărâmăm pereții bisericii de atâta lume care se va pocăii în urma programelor de la radio." 

Și a avut dreptate, impactul a fost de la început unul modest inclusiv datorită lipsei de viziune a celor care erau la conducerea stației locale. Erau izolați față de ascultători ,pareau ca  nu-i intersează opiniile acestora, se temeau de reacții negative (critici) probabil din partea unora și au ales să ignore opiniile lor . Deși au fost unii din redactori cu talente vizibile în domeniul jurnalistic, multe subiecte inportante au lipsit din programele lor. Nu sa abordat spre exemplu istoria creștinismului, cea adevarată  și aici ar fi existat un domeniu vast de discuții. 

Pe de alta parte muzica difuzată a mers din ce în ce mai mult spre genul "contemporan" adică  ritmată, cu multă percuiție, pe un ton de divertisment și acest stil a devenit dominat în ultima perioadă. Și poate fără să-și dea seama RVE a ajuns să facă mai mult rău decât bine  contribuind la inrădăcinarea aceastei mode a muzicii cu iz de divertisment , pe versuri religioase. Redactorii, operatorii care aleg această muzică sunt  fie tineri și "progresiști", fie de vârstă mijlocie dar fără capacitatea de a putea diferenția stilurile muzicale, considerând că toate sunt bune, versurile contează , stilul muzical mai puțin.  

În concluzie speranțele în ce privește RVE au fost mari la început, dar pâna la urmă cei care au profețit să nu ne așteptăm la miracole au avut dreptate. 


.

duminică, 20 august 2023

Călătorie în iad


"Am văzut biserici și congregații pline de modernism......."



 


marți, 15 august 2023

Demonii din pod și sindromul filmelor horror


Tragedia "bisericilor"  independente (club)  cu pastori  școliți  la Fără frecvență 



 

marți, 8 august 2023

Ce spune biblia despre extraterestrii ?

 Internetul este plin de imagini cu extraterestrii in special  saiturile de limba engleza, teologii  au opinii diferite referitor la acest subiect, unii  afirma ca nu este exclus ca Dumnezeu sa fi creat  fiinte asemenea oamenilor pe alte planete . Insa imaginile care au aparut de-a lungul timpului ne prezinta niste fiinte cu chipuri foarte ciudate, chiar infricositoare uneori, cum este posibil ca Dumnzeu sa fi creat asa ceva ? Este posibil ca acestia sa fie extraterestrii sau demoni ?

                                                           

                                                 


                                                           


       Desi pastorii neoprotestanti mai rar abordeaza acest subiect avem totusi  un video recent cu opinia pastorului baptist Timotei Tatar acesta neaga existenta extraterestrilor pe motiv ca in biblie nu este mentionat nimic in acest sens . Ramane totusi un semn de intrebare in ce priveste sutele sau miile de imagini cu OZN -uri si extraterestrii exisitente in mediul online  greu de crezut ca toate sunt trucaje.

            

.

vineri, 4 august 2023

Pastorul Gabi Zagrean despre cum arată falsa pocăință la modă

 Pentru a doua oară în decurs de câteva zile un pastor penticostal ne arată adevarata față a creștinismul modern neoprotestant, prima dată Cristian Boariu, acum Gabi Zăgrean . Ambii au atins același subiect cel al divorțului și al lăcomiei, al goanei după placeri . Dar oare cine să fie vinovat ? pocaiții închipuiti desigur  dar și pastorii care i-au vârat pe gât ani la rândul predici în care spunea că nu e nimic rău să  să îți dorești să fi bogat că doar și Iov și alții profeți ai Vechiului Testament  au fost bogați și totuși placuți Domnului . Pe de altă parte au evita să predice ce ne-a spus Hristos în Noul Testament : Luca 16 :25  ca să nu fie acuzați de impocrizie probabil  iar acum culeg roadele. Sa ajuns să nu mai fie nici o deosebire între cei ce își spun pocăiți și lume în multe privințe.


                                         





miercuri, 2 august 2023

Lămuriri și clarificări despre muzica contemporană

 



Andrei Croitoru  mare vlogger , formator de opinii cu mii de urmăritori  încearcă se ne spună că muzica contemporană  nu e grozavă dar nici foarte rea nu este. Dar ce este de fapt muzica creștină contemporana ? 

O definiție simplă ar fi : Este muzica laică (pop, rock, hip-hop, blues, gospel  etc.) pe versuri religioase . Originea acestei muzici fiind anii 1960, mișcarea Jesus Movement din  SUA cînd hipioți formal convertiți și-au adus tobele , chitările în adunările unde au intrat  și au început să cânte muzica cu care erau obșnuiti  pop, rock  la care au adăugat versuri religioase.  Muzica lor a primit numele de Contemporary Christian Music după care bisericile care au adoptat acest stil muzical s-au transformat treptat în săli de spectacol religios contemporan.

 Problema cu CCM este ca sursa de ispirație a stilurilor în care se cânta nu este una divină ca în cazul imnurilor tradiționale ci una umană, lumească și uneori chiar mai rău de atât.😈

                                   


     

.

vineri, 28 iulie 2023

De unde a apărut moda bisericilor fără anvon ?

 



De multe ori atunci cand apare un pastor nou intr-o biserica doreste sa faca schimbari radicale in aspectul  interior al bisericii, in cele mai multe cazuri eliminand anvonul si scaunele de la cor (si implicit corul) din peisaj. 

Dar care sa fie motivul acestor schimbari  aparent irationale ?

Au nevoie de spatiu pentru noua "formula de inchinare" bazat de data asta pe trupa de inchinare care vor veni cu  noile instrumente in primul rand bateria de tobe si chitari electrice care vor interpreta "muzica contemporana". Aceasta fiind stilul preferat de noul pastor si ai sai sustinatori.

  Toate acestea au aparut prima data in SUA  unde s-au sris numeroase carti pe acest subiect unul din acestea este "Evanghelia pe muzica rock" autori John Blanchard si Dan Lucarini din care am sa redau un scurt fragment sugestiv pentru tema in discutie: 

"Am ramas socat sa intru intr-o dimineata in cladirea bisericii mele crestine reformate si sa vad masa pentru cina Domnului impinsa intr-un colt in spatele scenei, iar in locul ei un set de tobe  imediat sub cruce in timp ce in mijlocul scenei in faţă era un microfon ....Problema in opinia mea nu era modul de aranjare a scenei (pervers) ci mai degraba mesajul pe care il transmitea ,intentionat sau nu cu privire la valorile bisericii. si la persoana si lucrurile care statea in centru inchinarii. Altfel spus ,cine era Dumnezeul nostru ?
 Nu vreu sa parasesc biserica dar ma indoiesc ca m-asi putea inchina cu constiinta curata acolo, pe termen lung, daca nu se schimba ceva."

sursa citatului : https://muzica-crestina-net.blogspot.com/p/rock.html

Bisericile (np)  moderne sunt construite dupa modelul salilor de spectacol, nu mai au nimic din stilul consacrat al unei biserici crestine traditionale.

Sursa imaginii: Facebook -  Biserica Penticostala Emanuel Galati- in acest caz cladirea bisericii este noua, de la inceput a fost proiectata fara anvon - un obiect "inutil" de altfel...intr-o biserica contemporana dar bateria de tobe uriasa este la locul ei in "cusca" de plexic de pe scena .😅😆😇 



.

E păcat să mergi la mare?


 



.

duminică, 23 iulie 2023

Ce poți obține dacă te pocăiești într-o biserică neoprotestantă ?

 


Unii ortodocsi mai orgoliosi isi exprima mirarea cum de unii confrati de-ai lor au parasit BO pentru o biserica neoprotestanta, intrebandu-se ce ar fi putut gasi ei in plus la "pocaiti" ? Iata cateva posibile raspunsuri.

1. Primul lucru care il obtii cand intri intr-o biserica neoprotestanta este Sfanta Scriptura in care citind-o vei descoperii crestinismul adevarat cel din primul secol, propovaduit de apostoli, care vei constata ca nu seamana decat intr-o foarte mica masura (aproape deloc) cu cel ortodox mostenit de la parinti. Daca te vei pocaii sincer vei obtine iertarea lui Dumnezeu si vei ajunge prin Duhul Sfant la "nasterea din nou" care inseamna schimbarea radicala a vietii care iti va aduce mantuirea sufletului daca vei ramane in voia Sa pana la sfarsit. 

2. Pe de lata parte daca vei fi un cautator sincer al adevarului vei putea constata ca putini dintre membrii bisericii in care tocmai ai intrat sunt dispusi sa practice crestinismul descoperit in Scripturi ad-literam. Majoritatea se vor multumii sa adopte o forma de crestinism dogmatic inspirat de teologia protestanta din care face parte si cultul la care tocmai ai aderat. Pentru ca toate cultele crestine  au la baza o doctrina prin care se face interpretarea Scripturii de catre pastori conform doctrinei invatate de aceastia in facultatile teologice. Predicile sunt realizate in asa fel incat credinciosul (neavizat) nu percepe ca prin predica i se trasmite de fapt o interpretare a Scripturii prin prisma doctrinei si nu textul Scripturii ad-literam ca si cum ai studia-o de unul singur. In acest mod adventistul intelege ca Scriptura invata ca trebuie respectat obligatoriu Sabatul evreiesc sau ca nu exista iad si nici suflet nemuritor, baptistii ca faptele sunt o "haina murdara inaintea Domnului" si penticostalii ca crestininism apostolic inseamna "glosolalia" care conform DEX este : fr glossolalie] Limbaj personal neinteligibil (al unor bolnavi) alcătuit din silabe și cuvinte fără sens " . Aceiasi indoctrinare  care deformeaza Scriptura este si la ortodocsi si catolici dar acela deja este un alt subiect de discutie.

3. Aderarea la o biserica neoprotestanta iti poate aduce satisfactii  deosebite dar si dezamagiri, si aceasta datorita faptului ca nu toti practica un crestinism dupa Scripturi.

 Altfel pocainta  poate si gasita  si in afara mediului neoprotestant, poate fi si la ortodocsi la "Oastea Domnului" dar  servita la pachet cu "sfanta traditie" cu toata doctrina BO care isi are obarsia in invataturile celor numiti "parinti bisericesti" si deciziile sinoadelor ecumenice ambele din secolul IV , V , deci departe de Biserica autentica a primului secol. Sa te intorci la o forma de crestinism amestecat cu paganism inca din primele secole, este un nonsens. 

"Cercetati toate lucrurile si pastrati ce este bun" ne spune Scriptura, de aici putem intelege ca peste tot exista si lucruri bune si mai putin bune doar ca oamenii in general tin cu dintii la religia (cultul)  in care s-au nascut si nu vor  sa arunce deloc privirea spre "curtea" altora, dovedind o gandire ingusta si rudimentara.

Sursa foto: facebook , Biserica Baptista nr 1 Brasov inainte de "modernizare" (desfintarea corului si al anvonului).

.


marți, 18 iulie 2023

Păcatul disprețului

 Păcatul disprețului un păcat în care multi  neoprotestanți cad foarte ușor , dovadă că ceva "e putred in Danemarca" consecință a faptului că Scriptura nu se prea ia in serios pe  de-a-întregul

                                                  




                                                        

                                                  

                                                       

duminică, 16 iulie 2023

Carismaticii pe locul doi în lume după catolici ?

 

Conform saitului Pew Research care se ocupă cu statistici la nivel mondial, carismaticii ocupă locul doi în lume ca număr de enoriași dupa catolici . Catolicii au un procent de  50% din totalul celor ce se declară  creștini, urmati de carismatici 14% , apoi urmează Penticostalii cu 12,8%  , Protestanții Evanghelici  cu 13,1% , Ortodocșii  sunt pe locul cinci  cu 11,9% (sunt incluși aici atât Ortodocșii Răsăriteni  cât și cei Orientali) .                 
https://crestiniiazi.wordpress.com/ 2011/01/02/crestinism-statistici/

Problema este că carismaticii nu sunt un cult, nici o grupare religioasă nu conține în denumirea sa termenul de "carismatic"  cei care realizează statistici iau în considerare faptul că anunite grupări religioase independente au ca pactică vorbirea în limbi necunoscute, profeții , rugăciuni pentru vindecarea bolnavilor  și promovează  teologia prosperității singurul element de doctrină care îi desparte de penticostali . Insă conform statisticilor Wikipedia numărul  non-denominaționalilor (independenților) este între 180 și 200 milioane credincioși 

Oricum am lua-o carismaticii și penticostalii sunt cei care au cea mai spectaculoasă creștere numerică dintre toate denominațiunile creștine. Au și un mijloc de atracție al populației "imbatabil" , pretenția că pot face minuni deținand puteri supranaturale prin invocarea "Duhului Sfânt. Însă manifestările "duhului" în special la carismatici ridică un semn de întrebare, pentru că uneori par mai degrabă manifestari străine de Duhul lui Dumnezeu, dar lumea este dispusă să creadă orice, în goana sa după miracole.


Până și copiii sunt inițiați în tainele vorbirii în "limbi neconoscute" și stări de extaz total. 
                                                                                    

                                                                                                       

                                   



                                                


miercuri, 12 iulie 2023

Care este diferența dintre baptiști și "frații lor vitregi" penticostali ?

 



In anul 1990 la initiativa baptistilor a luat fiinta Alianta Evanghelica care avea in componenta cultele Baptist, Penticostal si Crestini dupa Evanghelie, scopul aliantei a fost o sistinere reciproca in relatia cu statul secular dar si evanghelizari in comun. In anul infiintarii si primii ani care au urmat au existat proiecte comune ca Radio Vocea Evangheliei, si evanghelizari pe stadioane cu pastori din strainatate. Rezultatul a fost incurajator la inceput, dar treptat relatiile intre culte s-au racit iar astazi singurul proiect care mai funtioneaza este reteaua de statii Radio V.E. Si acolo la inceput au fost neintelegeri, conflicte pentru functiile de conducere, baptistii au numit ei directorii de statii locale pentru ca ei au avut initiativa si contribuitia cea mai mare la obtinerea licentelor de emisie si infintarea studiurilor locale  si asta  a starnit mania unor penticostali, dar treptat lucrurile s-au reglementat .

Treptat penticostalii s-au radicalizat in privinta doctrinei, vorbirea in limbi necunoscute si proorociile devin o obsesie si norma obligatorie. Aparitia bisericilor carismatice i-a determinat pe multi penticostali sa se alieze cu acestia indiferent cat de mari erau ereziile pe care le aduceau in comunitate multi dintre ei. Carismaticii au infintat si un post TV Alfa Omega, iar penticostalii Credo TV, in timp ce baptistii au avut realizari mai modeste un pseudo post TV Prodecens Media cu trasmisie exclusiv pe internet in care se transmit preponderent interviuri cu pastori baptisti .

Bisericile baptiste au ramas la o doctrina rigida, refuzand orice fel de "inovatii", in unele biserici sa incercat introducerea rugaciunii in comun sau rugaciunea pentru bolnavi in comun ambele cu voce scazuta dar la scurt timp Comitele bisericilor au respins aceste initiative . Rugaciunea in comun are avantajul ca ofera posibilitatea ca toti cei prezenti sa se roage impreuna. Participarea tuturor credinciosilor la rugaciune si cantare in comun il glorifica pe Dumnezeu si zideste biserica. Baptistii  dogmatici resping insa orice initiativa care ar face ca serviciul baptist sa semene cat de putin cu cel penticostal, desi penticostalii aparoape ca s-au dublat numeric in timp ce baptistii au scazut in ultimii ani. Condamni Biserica Ortodoxa ca e rigida fixata in Evul Mediu, dar tu esti la fel de rigid dogmatic.

Desigur ca exista si initiative inovatoare la baptisti dar nu neaparat in sensul bun al cuvantului prin modernizarea "inchinarii" imitand occidentul cu inchinare "contemporana" cu muzica de inspiratie pop sau rock, care imita oarecum clubul din lume. Imitarea lumii nefiind ceva nou la baptisti , multi simtindu-se mai aproape de luterani sau reformati decat de penticostali. Pe de alta parte atacarea glosolaliei (vorbirea in limbi penticostale) este o practica frecventa la unii pastori baptisti, la care mai putem adauga respingerea  purtarii baticului.

In conditiile astea cum mai pot fi baptistii si penticostalii frati in credinta ? Ar putea dar cu conditia sa renunte la dogmatismul rigid si sa caute puncte comune in Scriptura.

In fond crestinii din primul secol nu erau nici baptisti nici penticostali si cu atat mai putin ortodocsi sau catolici, erau crestini si atat. Daca se pleaca de aici si se pun doctrinele departe se pot considera toti din nou crestini si frati , dar deocamdata asta nu vrea nimeni, dimpotriva  radicalizarea continua...

.


duminică, 9 iulie 2023

Care este diferența dintre penticostali și "verișorii" lor carismatici

 


In ultima perioada penticostalii au fost atacati mediatic in special de ortodocsii nationalisti de la grupul "Calea spre mantuire" constituit se pare special cu scopul de ai confrunta pe "pocaiti". Printre altele adminstratorii acestorii  grup (Gratiela Agache & co ) au afirmat ca modul de rugaciune cu vorbirea in limbi necunoscute, zgomotos cu strigate ar insemna ca acolo ar exista duhuri demonice, ceea ce este fals .

Modul cum se roaga penticostalii dovedeste ca acolo se afla un duh , dar multi crestini nu pot intelege ca acel duh ar putea veni de la Dumnezeu.

Pastorul penticostal Doru Pope afirma intr-o postare recenta ca vorbirea in limbi poate avea una din trei surse, poate veni de la Dumnezeu, de la duhul omului sau de la diavol- in acest caz insa ar trebui sa exista si manifesteri specifice.                                                    


Proorociile vin de asemenea prin acelasi tip de limbaj "straniu" , inteles numai de ei. Exista o obsesie pentru proorocii si vorbirea in limbi care duce la o stare de extaz, ceea ce poate fi considerat in afara unei stari de normalitate pentru crestinul obisnuit. 

La penticostalii din Romania  nu exista manifestari de genul caderilor pe spate, tavalitul pe jos sau tremuraturi convulsii, pe care le vedem pe internet. Acest gen de manifestari  exista insa la carismatici  chiar si in tara noastra la biserici  din Arad , Bucuresti ( caderile pe spate)  dar pe scara mai larga  in occident in  America de Nord si Sud, Africa etc. unde lucrurile sunt total scapate de sub control.

                                                      



"Adversarii" penticostailor nu fac distictie intre penticostali si carismatici (miscarea carismatica fiind desprinsa din cea penticostala) numindu-i pe toti penticostali . Insa atat doctrina cat si modul de manifestare al carismaticilor difera in mai multe privinte de cea penticostala.

Bisericile penticostale pun accentul pe darurile spirituale, staruinta pentru ceea ce ei numesc  "botezul cu Duhul Sfant" care este simbolizat cred ei  prin vorbirea in limbi necunoscute si proorocii . 

Carismaticii pe de alta parte cred in Evanghelia prosperitatii, cred ca Dumnezeu doreste ca oamenii (toti)  sa fie prosperi financiar, sanatosi, si sa aibe o viata de succes pe toate planurile si pentru asta exista rugaciuni special concepute de ei care incearca oarecum sa "forteze lucrurile" pentru ca aceste lucruri sa se intample. Carismaticii pun un accent deosebit pe experiente miraculoase , spectaculoase prin duhul , pentru asta risca orice inclusiv practici  oculte orientale (kundalini) contactarea de  duhuri necunoscute inclusiv demonice care sunt confundate de ei cu cele divine.

 Asta nu inseamna ca tot ce este manifestare supranaturala la carismatici sau penticostali este de la "cel rau" cum pretind adversarii lor . Lucrurile sunt amestecate deci trebuie privite cu prudenta.

In Romania cele mai cunoscute biserici carismatice sunt "Raul Trezirii" Arad, "Raul vietii" Bucuresti , Centrul crestin Timisoara, Profides Bucuresti etc. In aceste biserici se practica muzica "contemporana" de inspiratie pop/rock si in cateva din ele si  dansul modern, ceea ce pune inca odata un semn de intrebare in privinta duhurilor care-i inspira.

 
                                        

 .

sâmbătă, 1 iulie 2023

Biserica primară a fost baptistă, penticostală ,adventistă sau ortodoxă ?

 




Iustin Martirul în anul 150 a avut o descriere succintă a serviciului religios din biserica primară în cartea sa „Apologetica-Închinarea in Biserica Primară ”

„Cei bogați dintre noi poartă de grijă săracilor; trăim o viața de strînsă părtașie si pentru tot ceea ce avem binecuvantăm pe Făcătorul nostru prin Isus Christos, Fiul Său si prin Duhul Sfant. În ziua care se cheamă “Duminica”, ne adunăm împreuna intr-un loc anumit înainte de răsaritul soarelui si citim cat ne îngăduie timpul din “memoriile apostolilor” și din scrierile profeților. Apoi, cînd se oprește cel ce citește, presbiterul ține o cuvîntare în care ne îndeamnă să trăim conform cu lucrurile frumoase pe care le-am auzit. Ne ridicăm apoi toți la rugăciune și cum am mai spus, cand sfîrsim rugăciunile, sunt aduse pîinea, vinul ai apa. Cel ce prezidează, dupa priceperea sa, se roagă atunci si multumește lui Dumnezeu, iar restul celor adunati spun: Amin . Se imparte apoi fiecaruia din cei prezenti, iar celor care n-au venit li se trimite prin diaconi acasa. Cei care au avere si vor s-o faca, daruiesc apoi cat vor si colecta care se aduna este data celui ce prezideaza si el se ingrijeste apoi ca din ea sa fie ajutati cei orfani, vaduvele, cei care, prin boala sau alte imprejurari au ajuns in lipsuri, cei care se afla in inchisori, cei care se afla in calatorie si ne viziteaza; intr-un cuvant toti aceia care au nevoie. Noi cinstim ziua de Duminica pentru ca este cea dintai zi, in care Dumnezeu, schimband intunerecul si materia dintru inceput, a facut lumea, si, tot in aceasta zi, Domnul Isus, Mantuitorul nostru a inviat dintre cei morti.”

sursa : https://crestinismro.wordpress.com/istoria-crestinismului/

Din descrierea succinta realizata de Iustin in anul 150 care coincide cu cea din Noul Testament, reiese ca biserica in primele doua secole cel putin, care este imaginea adevaratei Biserici a lui Hristos se aseamana in multe privinte  cu bisericile neoprotestante de astazi si foarte putin (sau  deloc) cu cea ortodoxa de azi. Biserica era slujita de presbiter nu te preot, se rugau toti credinciosii din adunare , nu existau  liturghii, pupat icoane sau moaste. Faptul ca se rugau toti ne duce cu gandul la biserica penticostala de azi  dar astfel de rugaciuni se mai fac si in unele biserici baptiste. Pe de alta parte nu se vorbeste nimic de staruinta pentru obtinerea botezului cu Duhul Sfant si vorbirea in limbi necunoscute.

Un element important in Biserica Primara era intrajutorarea, pentru crestinii aflati in dificultate, la neoprotestanti intr-o oarecare masura se mai practica la penticostali mai ales , la baptisti  sporadic pe ici pe colo sau deloc, la ortodocsi la fel pe ici pe colo.

Crestinii din Biserica Primara se adunau dumineca si nu sambata pentru programul de biserica, credeau in existenta iadului si nemurirea sufletului deci sigur nu erau adventisti.

De fapt asa cum reiese din lectura Noului Testament nici una din bisericile de astazi nu a existat in primul secol. 


...


joi, 29 iunie 2023

Cum a devenit pastorul Pustan un idol venerat de penticostali


Inca din momentul  cand a fost suspendat (sau exclus) din cultul penticostal in urma cu cativa ani pastorul Vladimir Pustan a avut un numar impresionant de admiratori care l-au urmat in noua asociatie religioasa pe care si-a infiintato la sala "Ciresarii" . Trebuie sa recunoastem ca V. Pustan este un bun orator si ca fost profesor de filozofie are un talent de a cucerii publicul, mai ales pe cei usor de cucerit. Am urmarit o parte din predica de dumineca seara de pe youtube la care s-au adunat in final 1000 de urmaritori  online (si 10000 dupa 24 ore) , multi pentru un pastor si un orasel de provincie. 

 Subiectul predicii a fost: "Pacatul care nu se iarta" , si a inceput cu curvia, adulterul si a dat exemplu pe David imparatul evreilor din Vechiul Testament care se stie ca a comis adulter desi avea sotii si se considera un sfant. "Si totusi Dumnezeu la iertat- asta dovedeste ca Dumnezeu iarta pacatul curviei", a spus pastorul Pustan.

 A continuat cu pacatul injuraturilor la adresa lui Dumnezeu , la adresa lui Hristos, "Dumnezeu iarta toate aceste pacate care sunt considerate ca includ si pacatul impotriva Duhului sfant si sunt toate iertate" a spus pastorul de la Beius. Nu a venit insa cu nici un argument credibil in sprijinul acestor afirmatii.

 A... pastorii au voie sa-si dea cu parerea ...desigur.

Mi-am amintit atunci de o marturie video a unui crestin care a vazut iadul si a marturisit ca a vazut in iad oameni care au ajuns acolo pentru ca l-au injurat pe Hristos (asa i sa spus de ingerul care il insotea) , deci avem aici o opinie contrara.

Apoi Pustan a abordat alte pacate precum sinuciderea si a spus ca el i-a botezat pe toti spanzuratii pe care preotii i-au refuzat, considerati ca oricum vor ajunge in iad, el negand aceasta varianta ca fiind o regula.

 Sa scris pe unele saituri ca bisericile administrate de Pustan ia primit cu bratele deschise si pe cei exclusi  din alte biserici neoprotestante din motive de indisciplina (pacat) considerand ca Dumnezeu oricum îi va mantui si pe acestia daca se vor pocaii - o notiune de altfel interpretabila. 

 In finalul predicii  pastorul Pustan a concluzonat ca "exista un singur pacat de neiertat refuzul pocaintei, in rest orice pacat faci vei fi iertat" - este o forma de teologie liberala chiar daca unii evita sa foloseasca termenul. Acelasi gen de "teologhie" il putem gasi si la pastorul Ianovici tot penticostal "liber"  dar si  la altii asemenea lor.

Luther, Calvin si acum Vladimir Pustan vin cu sabloane, daca crezi, daca te pocaiesti (la noi) atunci sigur vei fi mantuit . In Noul Testament nu exista astfel de "sabloane", cu conditii fixe, acolo sunt un cumul de conditii si in final va fi o judecata si Hristos va decide pentru fiecare ce destinatie va avea. Bine, uni vor invoca versetul care spune ca cei care sunt a lui Hrstos nu vor merge la judecata . Asta este valabila pentru cei super sfinti care in viata lor nu au pacatuit nici macar cu gandul.

 Intr-o marturie video aparuta recent Cibian Angela relateaza despre  revelatia pe care a avuto de la Dumnezeu care a dus-o sa vada raiul si iadul,  dupa ce ia aratat iadul , Hristos i-a aratat un loc de asteptare pentru judecata. Cei care trec din viata aceasta pot merge direct in iad, in rai sau la un loc de asteptare pentru judecata lui Hristos, al sufletelor unde se va decide soarta lor, despre aceasta judecata se refera mai multe marturii a celor care au trecut prin moarte clinica.

Pastorul Pustan in schimb le spune la toți ai lui că se vor duce în rai. Ceia ce îi atrage pe oameni și-îi motiveaza sa vada ca pe un pastor "deosebit"  este faptul ca le spune ce vor ei sa auda  adica ca Hristos le iarta toate pacatele, in orice conditii ei vor fi mantuiti. Formula e valabila pentru toti pastorii religiei liberale . Asa poti deveni un idol spunandu-le oamenilor ce voi ei sa auda .

https://www.youtube.com/watch?v=Kb1v9ubDdsI

...

joi, 22 iunie 2023

Mărturie Cibian Angela despre rai și iad

 Mărturia unei revelații despre rai și iad, cel puțin în parte coincide cu altele asemănătoare provenite din mediul penticostal care infirmă teoria protestantă (luterană) care spune că dacă crezi în Hristos și freventezi o biserică ai raiul asigurat . Lucrurile nu sunt atât de simple așa cum practic ne prezintă și Noul Testament, faptele bune sau rele ramân spre mărturie . Teologii liberali vor sării să o respingă dar cine știe dacă nu vor fi și ei până la urmă respinși...

                                                    


duminică, 18 iunie 2023

Adevărul din spatele aparențelor din bisericile neoprotestante

 

Citind biblia pentru prima dată primul lucru pe care l-am constatat a fost că religia ortodoxă în care crescusem și pe care o cunoșteam cel mai bine era departe de creștinismul primului secol și implicit de Scriptură. Iar al doilea aspect a fost că nici credincioșii bisericii "evanghelice" pe care începusem să o frecventez nu erau dispuși să aplice cuvântul Scripturii ad-literam ci mai degrabă să practice un creștinism adaptat vremurilor , nu departe de cel din lume. 

Între Scriptură și cult (indiferent cum se numește acesta) se interpune doctrina, ceea ce citim se interpretează prin prisma doctrinei în cazul de față cea protestantă concepută de Martin Luther. Reformatorul german a tradus biblia în limba poporului său însă respectând propria dogmă astfel la epistola către Romani 3:28 unde scrie că ”omul este socotit neprihănit prin credință” el a adăugat ”DOAR prin credință” o "mică" modificare față de textul original. De la "marele reformator" am învațat să selectăm versetele din biblie;  pe cele referitoare la credință le considera "de aur", în timp ce epistola lui Iacov care se referea la fapte bune, Luther a numit-o "de paie ". 

E plin internetul cu imagini frumos colorate cu "versete de aur" de genul :  "Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât L-a dat pe singurul Lui Fiu, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică." 

Credința este întradevar foarte importantă dar dacă ne rezumăm la ea și ignorăm celelalte versete (și învățături) ale Noului Testament ne-am abătut de la credința adevarată "dată sfinților odată pentru totdeauna" , nu avem dreptul să scoatem sau să omitem nimic din Scripturi (Noul Testament) . Creștinismul Scripturii este mult mai mult decât credința teoretică predici și muzica din biserici. Fără dragoste manifestată între oameni prin fapte, respect, smerenie nu putem vorbi de creștinism adevărat ci de unul mutilat  Matei 25 : 31-46 .

Pentru că cu excepția penticostalilor celelalte culte au stagnat sau chiar au regresat numeric în ultimii ani se încearcă tot felul de inovații precum moderizarea bisericilor pe motiv că tinerii nu se mai simt atrași de formele clasice de închinare din biserici . Așa au apărut bisericile cu muzică modernă, baterii de tobe și lumini colorate, care arată ca orice altceva numai a biserică nu. 

Nu vor să se compare deloc cu religia majoritații BOR care cel puțin dogmatic pare în multe privinte  neschimbata din Evul Mediu , deși mult impodobită cu picturi, decorații aurii, impresionante, refuză orice modernizare . Adepții frenetici ai ortodoxiei nu au nici un fel de probleme de a accepta tot ce oferă cultul lor , deși este adevărat că majoritatea nu cunosc Scriptura și se lasă usor manipulați în multe privințe de către preoți. 

 "Cercetați toate lucrurile și păstrați ce este bun" ne spune apostolul Pavel in 1 Tesaloniceni 5:21 

 


Vezi și:  Controversa între baptiști și penticostali 

vineri, 9 iunie 2023

Controversa dintre baptiști și penticostali. Care este diferența între a avea Duhul Sfânt teoretic sau a fi plin de Duhul Sfânt

 


Conform teologiei neoprotestante în momentul în care o persoană a auzit Evanghelia și a răspuns chemării  de a se pocăii de păcate și al urma pe Hristos, acea persoană primește  Duhul Sfant.

 Pe de altă parte Scriptura ne spune că Duhul Sfânt poate fi intristat și poate pleca de la noi sau cel puțin prezența Duhului în credincios poate fi (drastic)  limitată.

 În același timp  apostolul Pavel afirmă în Romani 8:9 . "Dacă n-are cineva Duhul lui Hristos, nu este al Lui. (Hristos)" .

                                                   


 Mărturia  unui (fost) pocăitIn urmă cu câțiva ani un prieten baptist mi-a mărturisit ca el nu mai simte că anumite fapte sunt păcat așa cum le simțea la început când sa convertit. Intre timp îmi mărturisise cu zâmbetul pe buze că logodit fiind nu a mai așteptat căsătoria din biserică și a avut relații nepermise cu viiitoarea soție înainte de căsătorie, la fel ca cei din lume. Ce se mai putea observa la comportamentul lui din frigider nu lipsea niciodată băuturile alcoolice, cel puțin câteva beri dar numai. Să nu mai vorbim de televizor care  era pe divertisment non stop , muzica populară, programe distractive , tot ce lumea putea oferi le considera bune. Televizorul fiind un subiect mai sensibil la baptiști, probabil  cei mai mulți ar pica examenul la acest capitol.

Nu toți cei care declară că se pocăiesc o fac în mod sincer. Unii o fac doar de formă. Foarte probabil puțini din cei cei chemați la pocaință "au stofă de creștini pocăiti" ca să folosesc un eufemism. Mulți nu se pot debarasa de firea pământeasca niciodată - cum ne cere Scriptura  in  Galateni 5:16 -26 . 

Au adoptat o formă de convertire adaptată vremurilor, luăm din Scriptură câte ceva de ici de colo ce nu place, ce nu lăsăm pentru alții.  Sunt oameni firești, reactionează după instinctele carnale  , aroganți, impulsivi  într-un cuvânt   creștini lumești.

Pe alta parte pot fi  foarte atasați de cult, de doctrina cultului, nu poți sa pui în discuție cultul sau doctrina ca devin violenți (verbal), pentru ei cultul și doctrina sunt dumnezei . La fel ca la ortodocși. Nu dovedesc că au  Duhul Sfânt în ei .

  "Roada Duhului, dimpotrivă, este: dragostea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, facerea de bine, credincioşia,  blândeţea, înfrânarea poftelor ." Galateni 5:16

La penticostali doctrina botezului cu Duhul Sfant pare să-i apropie mai mult oamenii de Dumnezeu, deși nici acolo nu toți sunt sfinți , uneori se manifestă conflicte  între membrii aceleiași biserici. 

Există totuși o diferență  vizibilă între cei care sunt plini de Duhul Sfânt (nu neparat botezați cu Duhul Sfânt) și cei care sunt în firea pămîntească indiferent de cultul din care fac parte . La unii se văd roadele Duhului Sfânt  ceilalți duhnesc a lume de la o poștă. 


Cum doctrina unui cult poate anula  Scriptura ?  

In principiu doctrina unui cult reduce Scriptura la două, trei versete considerate esențiale .
 Doctrina  protestantă creată de Martin Luther care este temelia dogmatica și a majoritații cultelor neoprotestante spune că o persoană care răspunde chemării rostite de pastor de a crede în Isus Hristos , la care neoprotestanții au adaugat și "care se pocăiește de păcate" este mântuit, poate avea  siguranța mântuirii.
Altfel spus se trece pe plan secund texte ale Scripturii precum  Evanghelia dupa Matei cap. 25 : 31- 46 în care Hristos vorbește  despre judecata finală după fapte, adăugand și alte condiții la mântuire. 
Deasemeni Ioan 13:34-35 "Vă dau o poruncă nouă: Să vă iubiți unii pe alții; cum v-am iubit Eu, așa să vă iubiți și voi unii pe alții". 
Nu prea mai contează nici ce ne spune apostolul Iacov în epistola sa Iacov 2:14-26 . "Credința fără fapte este moartă", oricum nu se mai citește în biserici din aceste capitole ale bibliei decât extrem de rar . Desigur poate citi fiecare acasă din biblia proprie însă dacă cultul ignoră aceste învațaturi la fel vor face si credinciosii . 
Nașterea din  nou Ioan 3:3 "Drept răspuns, Isus i-a zis: „Adevărat, adevărat îți spun că, dacă un om nu se naște din nou, nu poate vedea Împărăția lui Dumnezeu.” despre acest subiect se predică în biserici neoprotestante, dar cîți stau să-i numere pe cei născuți din nou...
La ortodocși subiectul nașterii din nou nu există pentru ca biblia ortodoxă nu conține acest text despre nașterea din nou, este tradus cu "nașterea de sus", care nu înseamnă mare lucru în doctrina ortodoxă care ignoră mare parte din textul Scripturii. 
In schimb biserica ortodoxă pune un accent deosebit pe instituția bisericii și pe preoți, care spun ei pot face și desface, (ierta pacate) prin spovedanie  conform dogmei sucesiunii apostolice inventata tot de ei ,având ca motivație un verset din biblie în care Hristos se adresa apostolilor . Astfel BO ignoră o bună parte din Noul Testament pe baza unei fraze rostite de Hristos  o singura dată, și legitimeaza oarecum teologia libertină în care omul poate să-și traiască viata dupa bunul plac (neatenționându-i frac în față: "Dacă nu te pocaiești te duci în iad"  așa cum face Noul Testament).  Apoi după ce sufletul trece "dincolo", biserica va face ritualuri moștenite de la străbunii bizantini pentru al muta daca este cazul de la ghena chinului veșnic la "locuri cu verdeață" , deși nimeni nu va știi vreodată unde sa dus cu adevărat cel pomenit. Oamenii își riscă veșnicia dar câți sunt conștienți ...câți iau creștinismul în serios. 
  
.